Mabuhay!

 

Mabuhay! – det första ordet en icke Filippiner bör lära sig.

Betyder ”long life and/or be in good health” – ett långt liv och/eller ha en god hälsa.

Det kan också användas som en hälsnings- eller en avslutningsfras, i ett formellt brev till/från en myndighet, eller i formella events.

Andra vardagliga ord:

Hur mår du?  – Kumusta (po) ka/(kayo)?

Tack, jag mår bra, och du? – Salamat, mabuti naman, ikaw (po)?

God morgon! – Magandang umaga (po)!

God middag! – Magandang tanghali (po)!

God kväll! – Magandang gabi (po)!

Hej då! – O sige (po), bye!

Notera att ordet ”po” också används när man tilltalar en äldre man/kvinna för att vara artig.

Ordena läses som det är….inget svårt.

Filippinerna klarar man sig på amerikanska engelskan då landet hade bl a varit en amerikansk koloni.

                                                            @–>–>–>——

8 kommentarer

  1. Mabuhay, vilket vackert ord! Och vilken vacker hälsning!

  2. Mabuahay – låter som hej. Fint! Kul att lära sig lite nya ord. Måste snabbt kolla på min jjordglob var landet ligger.

    Ja, igårkväll var jag uppe sent. För länge – men ibland fastnar man vid skärmen….

  3. Milko har en ny vd som heter Erik Gumabon – hans mamma eller pappa är visst från ditt land.

  4. Tack Helena för info. Det är alltid kul att veta något om mina ex landsmän.

    Pappan är en filippiner, vi känner varandra.🙂

    Om mamman är en svensk tjej eller en filippinska vet jag inte riktigt. (Han kanske läser detta och meddelar oss om våra funderingar…hahaha)

  5. Erik är ung. Vi får se vad han kan göra.
    Klart han läser detta – alla läser det vi skriver! Ha, ha, ha…

  6. hahahaha

    Nej jag menar att pappan kanske läser detta.

    Du är rolig du….hahahaha

  7. Härligt att du börjar blogga. Du hamnar genast bland favoriter.🙂

  8. 🙂
    Ett ypperligt sätt att dokumentera Alliansens politik.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS