R I P – svenska ambassaden i Manila

Byggnaden där den svenska ambassaden i Manila huserades

Byggnaden där den svenska ambassaden i Manila huserades

Vad innebär en svensk ambassad för en svensk som befinner sig utomlands? 
  • Själv blir jag alltid glad när jag ser en svensk eller filippinsk flagga, eller en svensk eller filippinsk ambassad i andra länder än Sverige och Filippinerna.
Att vara patriot var nog det största läran och enda positiva regimen Marcos hade printat in i de flesta medborgares mentaliteten i landet.  Eftersom hela min uppväxt var under den tiden… ja….jag erkänner att jag är en sann patriot.
Utsikten från ambassaden

Utsikten från ambassaden

Kampen mot den Moderatledda Alliansregeringen för att inte stänga den svenska ambassaden i Manila var ett minne för livet. För första gången var jag – tillsammans med många andra – tvungna att skriva en vädjan eller ett protestbrev för ambassadens existens. Jag som hade lyckats undvika en konfrontation med någon myndighet tidigare.

Jag t o m postade kommentarer i utrikesministerns blogg för att få hans uppmärksamhet och få igång en debatt om nedläggningen. Kanske… kanske skulle det gå att argumentera för att förhindra nedläggningen. Man visste ju aldrig. Folket har makten står ju i Sveriges Rikes lagen. Man var tvungen att använda alla möjligheter som fanns för att förhindra planen.

Träffade intressanta människor både på bloggen (som jag redan redogjort för i ett annat inlägg) och i verkligheten. Hedrande att nämna var främst Urban Ahlin – som blev min förebild i politiken. När jag träffade honom gav hans närvaro ett intryck om att jag var en viktig del av det svenska samhället. En intelligent politiker med fötterna på jorden, karismatisk, engagerad, och passionerad i sitt arbete.

Medan Carl Bildt – i egenskap som Sveriges utrikesminister – hade inte ens tagit sig tid, trots min vistelse i hans blogg, att genom ett brev/emajl beklaga stängningen av den svenska ambassaden i Manila, inte ens till en enda av oss som skrev protest brev till honom – mina tre inkluderade. Mycket märkligt inställning!

En UD diplomat däremot förtjänar  min respekt – en gentleman som stod ut med min utskällning philippine style på ett möte.

Varför ville man stänga ambassader  :  

Det är naturligt att ta hänsyn till omvärldens utveckling och förskjutning av intressen. Det är också dyrt att ha folk utomlands, säger Mats Bergquist.
Visst kostar det att ha svenska beskickningar utomlands. En debet post i statens resultaträkning som bör egentligen prioriteras pga den mer och mer globala samarbeten. Man undrade hur många år kunde man ha behållit ambassaden i Manila om man hade budgeterat med goda ömdömen i stället för att spendera 5 milj till SIDAs representation. 

Hade någon hört talas om att ett annat i-land som stängde sina ambassader pga besparingsskäl på sistone? Nej, jag hade i alla fall inte hört talas om något! Sverige var exemplarisk med detta.

I Nov 2007 hade stängningar gjorts för ambassader i Nicaragua och Botswana, och generalkonsulater i Gdansk, Polen och Phuket, Thailand.

Att tänka på att det kunde vara ett respektlös beteende, en förölämpning, provokation, eller oetisk aktion var inte tal om för Regeringen. Eller som en symbol av vänskapen, en goodwill, en förlängd trygghet utomlands, en bit av Sverige i ett annat land, en mötesplats för handel, etc – många orsaker som man inte heller hade tagits hänsyn till.

  • En vecka före jul, kom beskedet om nedläggningen. Lämpligare tidpunkt hade man inte tagits hänsyn till heller. Hur känslolös fick man vara? Jag måste erkänna att majoriteten av oss – född Filippiner – blev mycket besvikna över beslutet och tog det mycket hårt. Orealistiskt! Bakåtsträvande!

Landet har en marknad av 90 miljoner invånare – 10% (9 miljoner) av dessa är en diaspora i nästan alla andra länder vilken försörjer landet med. Filippinerna är även en av original grundare av ASEAN, och en EU-ASEAN samarbete hade signerats i Nov. 2007 i Singapore som t o m bevittnades av vår utrikesminister Carl Bildt.

Regeringen hade fokuserat biståndet till vissa länder, och att biståndet skulle fasas ut var det främsta orsaken varför ambassaden i Manila stängdes. Plötsligt var ambassadens främsta uppgift till för att betala ut bistånd.  Det hade även säkert varit en prestige sak för Regeringen att inte ändra sina planer.

Rest In Peace ….. svenska ambassaden i Manila ….som blev 60 år.

Jag (vi) gjorde allt jag (vi) kunde. Det räckte tyvärr inte.

Men….. fortfarande finns det förhoppningar att Regeringen tänker om, och att inte fortsätta med detta vansinniga omotiverade korståget trots stora brister på UD ,  trots att anställda flyr Sveriges ambassad , och trots att det egentligen är utrikesminister Carl Bildt som bör slåss för att bromsa sparbetingen på UD för andra ambassadernas skull, och för Sverige med dess 9 miljoner invånare.

Miracle happens????

(Uppdaterad den 8 Okt, 2008 kl 11:00)

                                                @–>–>–>—    —<–<–<–@

6 kommentarer

  1. Snygg bild där uppe! Snygga bilder i texten och så har du fått in text under bilderna. Mer än jag klarar av. Hade ine Marcos en fru som hette Esmeralda – hon med skorna?

  2. Imelda heter hon, med sina ca 3000 par skor av bästa kvalité. Det då!!

    Hade en idiotiskt inställning – ”se vacker ut för att fattiga har någon att se upp till/drömma om”!

  3. Förresten, bilden allra längst upp, i ”header” är ön där jag föddes och bodde tills jag var 11 år – om jag minns rätt.

  4. Imelda var det ja! Tänk att ha så många skor – jag skulle bli galen!

    Lullaren klarar inte av kvinnor – han vill bara skryta! Han är nog inte så stor som han vill göra sig. Dom brukar skryta på det där viset.

  5. Du ställer en viktig fråga, BoM:

    Varför vill man stänga ambassader?

    Tja, vi har ett problem och som Mats Bergquist säger:
    ”Det är naturligt att ta hänsyn till omvärldens utveckling och förskjutning av intressen. Det är också dyrt att ha folk utomlands, säger Mats Bergquist”.

    Precis. Svenskarna har inte hängt med i utvecklingen och intresserar ingen.

    Under mina nio år här i Belgien har jag aldrig sett en enda svensk befordras till en intressant position i de teknikorienterade företag jag kommit i kontakt med.

    Italienare, spanjorer, amerikaner, tyskar och engelsmän är mycket mer utåtriktade.

    Svenskar sitter tysta i ett hörn – när de inte klagar över arbetsförhållanden och löner, är livrädda för att förlora jobbet fast de jobbar bra, pratar bara med andra skandinaver, åker till Sverige varje ledighet och pratar jämt bara om hur mycket de längtar till Sverige.

    Det är mycket mänskligt, men det ger tyvärr inga extrapoäng.

    Men visst kan det verka märkligt att man föredrar att befordra italienare med usla kunskaper, som lägger på telefonen när de pratar med kunder för att ringa upp flickvännen, och som kommer och går i tid och otid och inte ens orkar ta av sig headsetet när de går på lunch för att äta…

    Men det är sant att de har en fruktansvärd svada och skapar en trivsam atmosfär.🙂

    Det handlar mest om kulturella skillnader.

  6. […] som så många andra Filippinier bosatta i Sverige – kämpade hårt för att kunna få behålla den svenska ambassaden på Filippinerna som numera är nedlagd. Det var ett indirekt sätt att hjälpa landet. Att genom ambassadens […]


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS