Domino effektens början

Sakta men säkert får Sverige känningar av USAs finanskrisens domino effekt. Förutom börsen, är det nu bilindustrin som blir drabbade.

Vilka köper nya bilar när börsen faller och banker kollapsar?

Kapitalvaror är det första folk inte investerar på när finanskrisen är framme. Resultatet blir överproduktion utan marknad. Därför är Volvo nu tvungna att flagga för nedskärningar på totalt 6000 anställda.

Inga drastiska satsningar görs precis. Även om det finns 1,5 miljarder som Regeringen kan omfördela till stöd till varslade, så finns det inga konkreta detaljer hur de drabbade blir hjälpta.

300 dagar har arbetslösa på sig att hitta ett nytt jobb, 450 dagar om man har barn under 18-år dock med en minskad ersättning – från 301 dagen – till 65% av den tidigare inkomsten. Faktum är dessutom att A-kassan ger halverad inkomst för Volvo uppsagda.

I dagens finanskris i världen med domino effekten i Sverige har en arbetslös mycket tur om denne hittar ett jobb inom 300 dagar. Alternativet blir socialhjälp som inte är att föredra.

Förutom olika stöd och utbildningssatsningar tycker inte Regeringen att denna försäkringen, som Regeringen vill gärna kalla bidrag bör ändras till försäkringstagarnas fördel??  Att ge de arbetslösa och deras familjer hopp om att så mörkt ser inte deras framtid ut? Skall Regeringen bry sig, i så fall hur?

Extrema plötsliga samhälls förändringar kräver Regeringens snabbt och effektivt agerande!

Det är i ett kris läge politiken prövas. Folkets välfärd och trygghet bör i alla fall Regeringens främsta business.

Detta alltså om Regeringen inte tänkt att direkt fördela de 1,5 miljarderna till – nu i början – 6000 drabbade arbetslösa. (ironi)

Och värre blir det…..

                                          @–>–>–>–    –<–<–<–<@

5 kommentarer

  1. Det ska bli mycket spännande att se hur Littorin använder pengarna…

  2. Idag har jag hållit på med mina sidor. Du kan lära dig sen – så kan du arkivera allt du skriver om Filippinerna under din sida där uppe.

    Ja, det hela har bara börjat. Läs solsburyhills kommentar hos Ian., Bra!

    Hillary finns kvar! Undrar var Torsten är? Mr Halland skrev en kommentar hos Bildt som jag kommenterade. Hallands kommentar togs bort men min var kvar – gissa det kan bli konstigt ibland.

  3. Hi Hillary2, jätte kul att se dig här.🙂

    Helena, yapp, jag kommer att läsa din blogg om hur man gör en mapp under sidan.

    Ibland begriper inte jag mig på hur moderatorn i CBs blogg tänker.🙂 Han verkade vara mycket trevlig annars när jag pratade med honom en gång.

  4. Hi Best of Mankind
    jag kommer nog att klottra även på din blogg
    har just blivit mormor och är litet uppfylld av att stå till tjänst för min dotters lilla familj den närmaste tiden men gillar stort att tjejer som Mona och Maria tagit intiativ i oppositionspolitiken
    fattar inte vad som hänt med bloggen vi träffades på
    skriver där dock som om det regnar
    tills dess jag blir repatrierad..

  5. Grattis för att vara mormor!!!

    och gratulerar till din dotter!

    Verkligen på tiden att Mona och Maria slår ihop, men när jag såg på tvn var det ”några” som var besvikna att V fick inte bara med.

    Förresten, du är mer än välkommen att klottra här, när som helst. Du behöver inte knacka, det är bara stiga in.🙂

    De övriga stammisarna i bloggen där vi träffades finns hos ianwachtmeister.wordpress.com , om du har lust att hälsa på dem.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS