Bravo Mona!

I kvällens debatt med K-G Bergström mellan Mona Sahlin och PM Fredrik Reinfeldt lyste Mona Sahlin med sin närvaro och skicklighet.

Frågan om a-kassan var den som mest berör det svenska folket speciellt de tiotusentals varslade på Volvo och på andra ställen i landet. Tyvärr kunde inte PM Reinfeldt lämna ett bättre besked än vad man hade i den presenterade budgeten den 22 sept, som han t o m omnämnde som ”superpaket”. Trodde han att det gick att lura folket på det viset?

Att ha stöd – att hjälpa människor till omställning – till de varslade i form av ett slags psykologisk/utvecklingssamtal var mycket naivt. Det har tydligen undgått PM Reinfeldt att det är vuxna mogna människor som blev varslade, och stödet som han nämner knappast är till användning.

PM Reinfeldt påpekade till Mona Sahlin att:

Den stora skillnaden mellan dig och mig är att för dig handlar allt om transfereringssystem, för mig handlar det om att hjälpa människor att komma vidare.

Hur annars kan man hjälpa dessa varslade arbetare på Volvo annat än klara besked om höjt tak och längre a-kassetid för att känna sig trygga. De tjänar knappast som i PM Reinfeldts värld med hundratusentals kronor i månaden, har en fet fallskärm och ingår i ett bonussystem. Har inte dessa varslade rätt till att kunna få sova gott om nätterna?

Visst skall man även tro på Sverige – att man kan få jobb i snar framtid, men man måste först och främst tro på människor också att de vill verkligen arbeta. Mentaliteten som PM Reinfeldt har att det kostar att ge ”bidrag” till arbetslösa, och att de är lata får han faktiskt ändra. A-kassan är en försäkring som arbetstagarna har tecknat för under förvärvsarbetstiden.

PM Reinfeldt som ensam debattör var aggresiv. I förra debatten var han däremot mycket kaxigare när de var fyra.

Mona Sahlin gjorde sig bäst som ensam debattör. Det tar nog lite tid för henne att ställa om sig att debattera tillsammans med Miljöpartiets-Maria Wetterstrand och Vänsterpartiets- Lars Ohly.

Jag kan inte annat än ge stormande applåder till Mona Sahlin för kvällens insatser – för att jag vet (även om jag inte är en av varslade, är själv en egen företagare) att med henne kommer jag och hela min familj att kunna sova gott om nätterna!!!

                                         @–>–>–>–   –<–<–<–@