Blog Action Day 2008 – Poverty

                      (En svensk översättning följer efter den engelska texten)

Yesterday, I was surprised to view UK Foreign Secretary David Miliband´s blog, to found out that it was a Blog Action Day 2008 with poverty as the main issue.

Likewise today, viewing Margot Wallström´s blog, she even had the same topic yesterday.

I have to admit that I don´t have any idea that an action was taken in the blog sphere to globally emphasize an issue on poverty. I, of anybody – being born in a developing country – has to join in this cyberspace unity. Shame on me!

Our very own Swedish Foreign Minister Carl Bildt as a blogger did not either noticed the Blog Action Day. Shame on him too!

Can blogging end poverty? My quick answer is of course not. But it makes the bloggers, and the readers as well, to be aware of the fact that many people across the world really are in need of help.

As a country, Sweden through SIDA, has both bilateral and multilateral cooperations with many  developing countries to cope with poverty. Its a Social Democratic Party´s concern – for many years – to share a fraction of the country´s prosperity. Even if it´s the conservatives/liberals who are reigning the government right now, it´s indeed an admirable mentality of Swedes to continue help globally.

As a consumer one can simply contribute to cope with poverty by buying rättvisemärkt/fairtrade brands of any particular commodity.

When you choose Fairtrade, you help to improve working and living conditions for farmers and workers in developing countries.

• growers and employees can improve their economic conditions
• Child labor and discrimination are prevented
• Democracy and the organization are correctly promoted
• Local communities are develop socially and economically
• Environmental and ecological production are promoted

Today there is a wide range of fairtrade to choose from, such as coffee, tea, cocoa, drinking chocolate, chocolate bars, bananas and other fresh fruit, juice, rice, quinoa, ice cream, sugar, muesli, snacks / candy and honey. You can also buy fairtrade wine, roses, sports balls, and products containing cotton fair. 

Fairtrade is an independent product and your guarantee that a product meets international Fairtrade criteria. Fairtrade is the Swedish representative of the Fairtrade Labeling Organizations International (FLO).

Right now a campaign for rättvisemärkt/fairtrade is ongoing in Sweden, from Oct 6 to Oct 19, for everyone to get acquinted to the fairtrade brands.

Get involve, and be aware….you too!!

”It´s better late than never!”

                                                  PÅ SVENSKA:

I går blev jag överraskad att läsa den brittiske utrikesministern David Milibands blogg, där jag fick reda på att det var en Blog Action Day 2008 med fattigdom som tema.

På samma sätt i dag, när jag tittade på Margot Wallströms blogg, hade hon samma ämne i går.

Jag måste erkänna att jag inte har någon aning om att en åtgärd har vidtagits i bloggsfären för att globalt betona en fråga om fattigdom. Jag, om någon – som är född i ett utvecklingsland – har all anledning att gå med på denna kampanj. Skäms på mig!

Vår egen svenske utrikesministern Carl Bildt som bloggare har inte heller märkt av Blog Action Day. Skäms på honom också!

Kan bloggarna utrota fattigdomen? Min snabba svar är naturligtvis inte. Men det gör de bloggare och läsare att vara medvetna om att många människor över hela världen verkligen är i behov av hjälp.

Som ett land, Sverige genom SIDA, har bilaterala och multilaterala samarbeten med många utvecklingsländer för att bekämpa fattigdomen. Det är Sociademokraternas (S) sak, i många år, att dela med sig en del av landets förmögenhet. Även om det är Alliansen som regerar just nu, är det verkligen en mycket bra mentalitet av svenskarna att fortsätta hjälpa globalt.

Som konsument kan du helt enkelt bidra till att bekämpa fattigdomen genom att köpa Rättvisemärkt / Fairtrade varumärken av någon vara.

När du väljer Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
 

Idag finns det ett brett utbud av Rättvisemärkt att välja ur, t ex kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, juice, ris, quinoa, glass, socker, müsli, snacks/godis och honung. Dessutom går det att köpa Rättvisemärkt vin, rosor, sportbollar, och produkter som innehåller Rättvisemärkt bomull.

Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Rättvisemärkt är den svenska representanten i Fairtrade Labelling Organizations International (FLO).

Just nu pågår en kampanj för Rättvisemärkt / Fairtrade i Sverige, från 6 oktober till 19 oktober, för alla att  lära känna till rättvisemärken.

Va´medveten….du  också!!

”Bättre sent än aldrig!”

                                               @–>–>–>–   –>–>–>–@

4 kommentarer

  1. 2008-10-16

    Sa iyo kaibigan!!
    Maraming salamat sa sagot :o)

    (ääääähuuuuum….hakel/harcle) r e l i g i o n eeh(?), what’s the difference to politics :o) … eller är det någon större skillnad mellan pest och kolera?
    Nix, men Tro/Hopp och Kärlek det suger jag nog hellre i mig och hoppas på en lång hälsa att det skall bli min största rikedom förutom Zeny min fru….förståss.

    Det är en lång story fastän jag var stationerat ’nere’ i Japan i många herrans år, byggde vi inte huset på stranden, där borta i Pangasinan, förrän 2003. Nu lever vi flyttfågel – livet; dvs när det blir mörkt och ruggig i Sverige, flyttar vi till Filippinerna i den mån vi kan. I år går det inte på grund av studier…

    Jag ser att du är enormt flitig här på bloggen och såg en liten attack riktad mot dig här om dagen, varför jag tänkte att det kunde vara på sin plats med lite positiv uppmuntran….såDETså och därför skrev jag till dig ett spontant inlägg igår :o)

    Fattigdomen typ Smokey Mountain, som vi fått se en liten snutt av här om dagen, är bara en droppe i havet / toppen av isberget. Nöden är fruktansvärt och förvärras, för pris på mat och förnödenheter rusar i höjden mångdubbelt mera än transportkostnader gör. Det är ingen överdrift om jag säger att priset på 1 kg ris har exact fördubblats sedan ifjol…folk svälter.

    Det krävs hjälp ’utifrån’ av gigantiska mått…., du pratar om 90 miljoner människor och syftar på en eventuell marknad som Sverige stänger ut genom fimpandet av ambassaden i Manila. Jag är inte så insatt i diplomatin och ambassaden i den lyxiga twin-tower byggnaden från Equitable Bank förekom mig mera som ett skämt än Embassy när jag som mest behövde de. Läs det bara som parantes. Dock prognosen lutar dithän, att redan om några futtiga år lär den filippinska befolkningen har ökat till 120 miljoner människor.

    Det är ett himla wirr/warr och ofta anklagas tjänstemännen och regeringen för korruption… ; jag vet inte, denna regering och nuvarande statsformen är ung och de sitter faktiskt inte på den lättaste/roligaste stolen. Övergången till normalisering och demokrati sker inte över en natt…. det kan vi beskåda på mycket närmare håll, varvid jag också tänker aningen på ”din” Calle och i synnerhet forna Jugoslavien… ääääääh, inledde jag detta inlägg med religion??

    Visst blir folk inte mätt av gamla laptop, men det är just det vi tar med oss ner till Filippinerna. Jag stoppar i dem högre internminne och nytt operativ system (i laptop alltså..)varefter jag ge dessa till skolungdom. När man svälter är en komputer i regel det sista man har i minnet, och då helt oavsedd hur mycket än man behöver ha den för sin utbildning…

    Rent dricksvatten är ett JÄTTEproblem och vattenförsörjningen är oftast katastrofalt/obefintlig… Listan kan göras lång, där vi bor är det enkelt och vi hjälper folk att borra och installera enkla brunnar. I Manila är sånt mera problematiskt. Manila föresten, tänker folk här hemma egentligen på att det är ”bara” en stad? De har ingen Kung, ingen statsminister och inga av alla dessa otaliga nämnder och verk (??VÄÄRK??)… Nix, där har de en borgarmästare som får slåss med ett antal Barangay-captains. That’s it(!!)…men den ”lilla” staden har ganska nära 1½ gånger så mycket invånare än vad som hela Sveriges Rike har.

    Det vore fel att se allt nattsvart för faktum är ändå, att närmare paradiset lär man knappast kunna komma än just på Filippinerna. -Visst slog Lapu Lapu ihjäl Ferdinant Magellan, men kanske var just det som räddade undan resterande filippinska folket vad kallas kristendomens ”kärlek” (läs människoslakten)…. Tur var det, för större vänskap än just den filippinska lär det knappast finnas :o)

    Ääääsch, inte vet jag och ironiskt nog rädslas man här om när GM och Ford kanske går i graven ”i morgon”. -Varför bygger vi bilar i Sverige som ingen vill ha är då en hel annan fråga som kanske enbart Mona har svaret på i bagaget? …var eller är bara en tanke.

    -ville bara skriva lite. Du sade det just själv att man blir glad inombords när man träffar en människa från Filippinerna ”utomlands”….; vaddddå, jag är ju i Sverige hehe; fast precis likadan känns det när man träffa någon från Norge/Sverige därnere på Filippinerna som jag träffade dig just här :o)
    ~~~_/)~~~
    transoceansail

  2. Transoceansail,

    Låt mig först översätta din tagalog – för läsarna:

    Sa iyo kaibigan – Till dig min vän
    Maraming salamat sa sagot – Tack så mycket för svaret.

    Impressive!

    Men det är jag som skall tacka för dina komplimanger och stöd. Attacken som du nämnde var ingenting jämfört med tidigare då moderatorn på den bloggen – UDs brevskrivare – inte aktivt bevakade bloggen. Nu är den mer ”normalt” i tonläge – annars raderas inlägget.

    Kul att läsa att du är gift/ihop med en filippinska. Och även kul att läsa dina reflektioner om landet.

    What can I say? Du beskrev landet med sanning, intelligens, humor och finness. Jag har inte kunnat bättre beskriva det själv.🙂

    Pangasinan kan jag tänka mig är ett lugnare ställe. Roligt att Ni har ett hus där. Själv bor vi hos mina bröder i Cavite när vi hälsar på.

    Jag verkligen uppskattar din inlägg, och som vi säger hemma där nere – Feel at home!

  3. Jag måste också tillägga att Sverige är naturligtvis hemma också – in fact jag känner mig mest hemma här då har jag bott här mer än där nere, och att familjen är här.

  4. Kanske smart att börja skriva på engelska också. Fast det vet jag inte om jag orkar hålla på med. Jag försöker i alla fall köpa rättvisemärkt . Att det var bloggdagen igår hade jag inte heller märkt. Tror att bloggandet kan föra människor närmare varandra. Dt är ett otroligt verktyg i alla fall…


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS