Mona Sahlin – 1:a SAPs kvinnlig partiledare

Mona Sahlin i Frejasalen, Skövde

Mona Sahlin i Frejasalen, Skövde

Fick möjligheten att tillbringa mina två timmar med Mona Sahlin idag. Hon besökte nämligen ett fullsatt möte i Skövde.

Lucky me, som fick chansen att åtminstone presentera mig, och hör och häpna, fick även möjligheter att få två bilder med henne i olika sammanhang.

Mona Sahlin har inte jag träffat tidigare, men redan för många år sedan hade fascinerat av hennes tal när hon var en minister. Jag sa till min make då, att en gång kommer hon att vara en statsminister. Jag hoppas att den tiden är nu till valet 2010.

mona-sahlin-015Hennes tal var tagen från hjärtat riktat mot hjärtat. Jag måste erkänna att hon lyckades fånga mitt. Hon är en äkta vara, inspirerande, karismatisk, mycket mänsklig, mycket ödmjuk, en lugn och sansad person. En sann ledare för Sverige.

Ett nöje att redovisa nedan kontext av Mona Sahlins tal:

”Om vi kommer tillbaka till makten år 2010, så ska vi:

– återställa a-kassan (till 80%) och sjukförsäkringen

– satsa mer på välfärdsområden, och öka statsbidragen till landsting och kommuner då kommer jobben där att vara i fara p g a finanskrisen

– satsa på vuxen utbildning och arbetsmarknads utbildning för att bättre bemöta lågkonjukturer

– jobba med smarta energi lösningar

– inte införa fri etableringsrätten i vården, vem vill se den i börsen?

mona-sahlin-0071Mona Sahlin även påpekade att den Moderatledda regeringen är det mest passiva i hela Europa. Regeringen gång på gång påtalar att den har redan lagt en budget som de egentligen enbart nämde om till ”superpaket”.

Sverige är det enda landet i världen, där pensionärerna får höjd skatt när de slutar jobba. Och det enda Anders Borg har prioriterat är att sänka skatten.

– Konstruktiva diskussioner med Lars Ohly pågår och de kommer att vara klar i god tid före jul, nämnde hon.

Att Mona Sahlin ständigt ifrågasatts finns mänskliga förklaringar på – för att hon är en riktig kämpe och den första SAPs kvinnlig partiledare. En riktig kämpe, då trots flera nedgångar är modig nog att helhjärtat komma tillbaka till livet och politiken. Som en kvinnlig partiledare utmanar hon männens överlägsenhet i makten. Hon undersöks noggran i minsta detalj. Ett litet felsteg innebär en oändlig granskning.

Trots all kritik och mot alla odds kommer Mona Sahlin att kämpa vidare. Hennes envishet i kombination med hennes rättvist bild av livet och världen kommer att vara hennes ledstjärnor till seger i valet 2010.

Och varför kan jag påstå dessa?….Jo, för att….. I can feel her heart!

                                      @—>—>—>—   —<–<–<—<@

Uppdaterad 081214

5 kommentarer

  1. Hej

    tack för senast det var kul att få träffa dig, hoppas vi ses fler gånger. Jag hann själv inte komma och träffa Mona och lyssna på henne och eftersom du var där skulle du vilja skriva lite om vad hon sa?

    Må gott, Kram Nina

  2. Done!

    Kul att träffa dig också…du som jag först såg i Carl Bildts blogg när för ungefär ett år sedan länkade en namninsamlingslista.

  3. Bestofmankind

    du är orädd och har självförtroende och naturligtvis har du både hjärta och hjärna
    jag är övertygad om att du kommer att få en förtroendepost som du kommer att klara med glans

    Lycka till!


  4. bobbebobbe,

    Jag har faktiskt räknat med att någon, någon gång kommer att länka videon som du har länkat i min blogg.

    Lugn jag kommer inte att radera den för att det är bevis på att Mona Sahlin har verkligen bevisat för Sverige att man kan göra mänskliga fel, hamna på botten i livet, och ändå komma tillbaka. Sådana kvalifikationer skall min ideal statsminister inneha – för att hon innerligt vet och har erfarenheter om det riktiga livet. Politiken trots allt handlar om folkets liv – i nöd och lust.

    Att du har inget att komma med förutom videon – en gammal historia som jag redan har sett i Carl Bildts blogg – är ett tecken på att Ni har inget mer att komma med.

    Jag behöver väl inte påminna dig, att en del som sitter i regeringsmakten inte ens betalar tvlicenser, hade svart hemhjälp, och nu senast inte ens betalar skatt för sin barnflicka i Sverige trots miljoner inkomster.

    Och dessutom skall jag välja en statsminister, och inte en helgon.

    Förresten är du, bobbebobbe, en felfri människa? OBS! Jag behöver inget svar till det, det räcker med att du är ärlig mot dig själv, ingen annan.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS