Regeringen Reinfeldt – not ”one of us”!

Ute är det mörkt och trist, lika mörkt och trist som finanskrisen som har drabbat världen i allmänhet, och Sverige i synnerhet.

Även man inte är direkt drabbad av varslar, känns det väldigt deprimerande för Sveriges framtid – att regeringen inte finns här för att trösta eller ge en hjälpande hand till bilindustrin. Facket, näringslivet, analytiker, politiker, och inte minst Mona Sahlin vädjar och  pressar regeringen för att förstatliga bilindustrin:

”– Jag tycker att krisen är så allvarlig och riskerna så stora att det vore fel att i dag börja med att säga vad staten inte ska göra. Regeringen har ett stort ansvar att nu dra i gång den här dialogen i Sverige, och skulle det vara så att det handlar om att tillfälligt rädda svensk bilindustri i väntan på en seriös ägare – det är självklart att staten inte ska vara en långsiktig ägare – så får man inte utesluta det i dag, säger Sahlin till TT.

Hon är kritisk till regeringens passivitet.

– Om man tror och är övertygad om att svensk fordonsindustri behövs för framtiden, så kan man till att börja med inte sitta passiv och bara titta på för det gör ingen annan regering. Ingenting bör uteslutas. Samla brett de intressenter som finns i Sverige, inklusive AP-fonden, för att diskutera vad kan Sverige göra, säger hon.

– Jag skulle vilja veta vilka kontakter Fredrik Reinfeldt haft med Nicolas Sarkozy och Angela Merkel, för det finns ju regeringar runt om i Europa som sitter och tittar på sina bilindustrier. Här måste man ju ha en strategi, så att det inte bara blir en kapplöpning ner i avgrunden.”

eller åtminstone att staten går in som en tillfällig ägare, men tyvärr verkar det som om regeringen vill hellre begrava den:

”Näringsminister Maud Olofsson avfärdar Mona Sahlins tal om att staten ska kunna gå in som tillfällig ägare i fordonsindustrin.

– Jag tycker att det är viktigt att vi som politiker är ansvarsfulla med skattebetalarnas pengar. Trovärdigheten är ju bäst om man är beredd att ta egna pengar från den egna plånboken och satsa i aktier i fordonsindustrin, då kan jag börja tro på det de säger. Man ska inte spekulera i andras pengar i en bransch som är ganska hårt utsatt, säger hon till TT.

Inte ens som en tillfällig åtgärd i väntan på en köpare vill Maud Olofsson se staten som ägare. ”

Volvo är Sveriges främsta varumärke – för mig personligen, och säkert för flera miljoner till. Att nonchalera dess existens och överlevnad är ett tydligt tecken på att regeringen Reinfeldt är inte en av oss!

                                       @–>–>–>–   –<–<–<–@