Collateral damage

Ingen kan undgå ifrån att konflikten – efter ”vapenvilan” – är igång igen i Gaza.

Döda i Gaza har nu passerat 400, i den sjätte dagen av Israels flygattacker. Cirka 2000 är skadade.

UN officials warned that the humanitarian situation in Gaza was on the verge of catastrophe. ”This is a very bloody operation, by anybody’s standards, even by the standards of that part of the world,” said the UN’s emergency relief coordinator. Israel has massed troops on the Gaza border and a ground assault is widely expected.

Vilka började med attackerna under vapenvilan är det egentligen ingen som vill erkänna. En lång 60 års konflikt kan tydligen ingen människa någonsin komma på någon humant lösning – varken från någon av ledarna i länderna som inblandade i konflikten eller ledarna från andra länder. Inte ens någon från FN, EU, USA, Arabländerna…..inte ens med vägledning av Guds namn eller Allahs….har tillräckligt med diplomati för att få stopp på massakern.

A dead end?

Hur många till människors liv krävs för att få någon som har makt nog att se till för en cease-fire, eller en stadigvarande vapenvila – en fred pakt?

Har ingen av de inblandade i åtanken….

…. att människors liv är en av det heligaste som finns och att släcka dessa är collateral damage som inte går att reparera?

…..att det är inget mer noble i mänskligheten än att upphöra med dessa onödiga dödanden?

Är stoltheten/pride högre än människokärleken eller det sunda förnuftet?

Hamasledaren Nizar Rayyan har dödats i ett israeliskt flyganfall, meddelar Hamasrörelsen. Rayyan var en av Hamas högsta ledare i Gaza. I februari 2007 sade han till Reuters att ”Vi kommer aldrig att erkänna Israel. Det finns ingenting som heter Israel”.

Who has mercy?

….eller hjälper så kallade moraliska handlingar – ett försök för att minimera skadan – som något tröst?

Uppdatering 090106:

Trots internationellt US-UN-EU-Russian Quartet – vädjan om cease-fire fortsätter Israel med sin markoffensiv till det nästa största stad – Khan Younis. Collateral damages by body counts nu uppgår till över 550 döda och över 2500 skadade.

John Holmes, the UN emergency relief coordinator, said Gaza represented an ”increasingly alarming” humanitarian crisis, and that the territory was running low on clean water, power, food, medicine and other supplies since Israel began its offensive. Israeli leaders claim there is no humanitarian crisis.

Israelis ledare fortfarande hävdar att det råder inget humanitarian crisis. Och vi som är flera hundramil ifrån massakern kan känna folkets sorg, vrede, lidande, förtvivlan, desperation, kaos, frustation och cry for help. How come?

EU-delegationen där vår utrikesminister Carl Bildt ingår har tyvärr inget inflytande för att kunna påverka. Detta är en konflikt på högsta nivån därmed behövs påtryckningar från andra länders högsta ledare – presidenter eller statsministrar – för att ens få gehör.

Frankrikes president Nicolas Sarkozy väljer en annan strategi och uppmanar Syriens president att pressa Hamas till en vapenvila.

”I know the importance of Syria in this region and its influence on a number of players,” Sarkozy said in Damascus. ”I don’t have any doubt that President Bashar al-Assad will throw all his weight to convince everyone to return to reason.”

Vad gäller Sveriges regering är vår statsminister för tam och sparsam med ett uttalande som gjordes så sent som den 4 januari, efter påtryckningar från folket.

Hittills är båda sidor – Israel och Palestina/Hamas – för stolta för att ge upp.

Uppdatering 090117

Israeliskt eld upphör

@—>—>—>— —<—<—<—@

Uppdaterad 2009-01-02

Uppdaterad 2009-01-06

Uppdaterad 2009-01-17

18 kommentarer

  1. Bra rutit bestofmankind !

    Det är verkligen hög tid att sluta ta ställning till vem som gör vad i denna konflikt och faktiskt fördöma båda parter vid varje skott som avlossas.
    Jag VÄGRAR att tro att inte dessa båda folk ska kunna bo som goda grannar om bara båda parter tvingas svälja en portion stolthet.
    Det är allt som krävs.
    Det finns ytor till alla.
    De heliga platserna kan man mycket väl ha öppna för alla.
    Detta är ju en parodi på den världsfred vi alla vill uppnå.
    Två små skitländer ska väl världssamfundet kunna avväpna och uppfostra ?

  2. du skrev> Är stoltheten högre än människokärleken och det sunda förnuftet?<

    tror inte det handlar om stolthet utan istället om:
    rädsla, vrede och oförmåga att förlåta

  3. Mycket möjligt, men i grund och botten är det stolthet:

    http://www.nytimes.com/2008/12/30/world/middleeast/30hamas.html?_r=1&hp

    For Hamas, the very existence of that number in an Israeli office is an achievement. As plumes of smoke rise from Gaza, it is Hamas that dominates the television news and newspaper headlines.

    It is not only the publicity, but also the status conveyed on Hamas as the Palestinians’ principal resistance. Its secular rival, Fatah, sits on the sidelines, marginal to the violence unfolding in Gaza, from which Hamas effectively expelled it at gunpoint in the summer of 2007.

    http://www.newser.com/story/46597/why-hamas-courted-israeli-attacks.html

    While it’s possible Hamas leaders underestimated the scale of the Israeli response, which has cost more than 300 Palestinian lives in the last 4 days, it’s also possible that they welcome the attacks, which have restored Hamas’ image as the “champion” of Palestinian resistance.

    http://southjerusalem.com/2008/12/pride-fury-fire/

    The people with hammers, too proud to use anything but hammers, have now swung them at blasting caps. They will argue: We need to maintain a credible military option. They forget that a military option is not credible when it cannot produce the results you want (unless the only result you want is a body count). “What did you expect us to do?” they’ll say.

    We expected you to think, to be smart enough to imagine how the other side would respond to your actions, to understand that they too are prisoners of pride and fury.

  4. Har uttryckt mig lite vagt ovan, ordet ”mycket möjligt” skall vara…Visst är det så, men i grund och botten är det stolthet.

  5. Apropå våra gemensamma nämnare bestofmankind

    Sahlin agerar klok som håller tand för tunga och Bildt skrev en bra artikel i DN nyligen. Det är inte utan viss stolthet(!) jag ser att han reser till Jerusalem. Jag tror han är väl skickad för uppgiften (och det tror UA m.fl. också). Bildt har stigit i min aktning🙂 Tyvärr är jag portad från hans blogg så jag skriver det här.

    Om Gaza:
    I bästa fall är kanske denna tydligen mycket väl planerade attacken mot Hamas början till slutet av krig, laglöshet och förtryck, men det finns naturligtvis fler och mer otäcka scenarier – sådana som jag helst inte vill tänka på. Nu slog kyrkklockan i min närhet – två timmar senare än vanligt. Tar det som ett tecken att sluta klottra.

    Ha det gott!

  6. “Jag tror han är väl skickad för uppgiften (och det tror UA m.fl. också).”

    Med all respekt – först och främst till vår utrikesminister Carl Bildt, och alla som tror att han är anpassad för uppgiften – tror inte jag alls på det!

    För det första är Carl Bildt en stor retoriker, en teoritiker. Han är en aristokrat, och har stora brister om uppfattningar på hur det riktiga livet för dem mest fattiga och utsatta fungerar.

    De som han kommer att förhandla/diskutera/försöka påverka med kan lätt säga “you are not in my shoes”.

    Och för det andra, gjorde han redan en “tabbe” i Israel när han jämförde Netanyahu med Hamas:

    http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1207649975283&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

    En sådan händelse glömmer man inte lätt av folket. En viktig regel är att man ALDRIG jämför någon med någon annan om det inte är en komplimang. Carl Bildt har tyvärr redan förlorat sin trovärdighet.

    De övriga två utrikesministrarna från Tjeckien och Frankrike får vi hoppas kan åstadkomma något.

    Jag ändå önskar vår utrikesminister Lycka till!

  7. Verkar ovan långsint?

    Svaret är detsamma som varför konflikten har pågått i 60 år.

  8. Måhända är NWO den grundläggande huvudanledningen, kanske…

  9. Bestofmankind,

    Nej, inte långsint men litet fördomsfullt. Bildt agerar i utrikespolitiken ungefär som en socialdemokrat. Han har haft sin rysskräck, men är smart nog att verka för samarbete numer. Önskar jag hade sparat i mina numera 450 favoriter ett brev som han skrev till Palestinagrupperna i början av 2000-talet. Mycket bra skrivet enligt min uppfattning. Det där med Netanyahu//Hamas var väl ett tecken på irritation på en av de israelsika hökarna. Min förhoppning är att Bildt redan är orienterad bland så många politiker i världen att han vet vem eller vilka det lönar sig att lägga krut på. Han skulle nog inte som Sten Andersson låta sig luras av Arafat som ju inte ville ha fred utan hellre svenskt bistånd. Bildt har också erfarenhet av andra mycket polariserade problem i Balkan. Tjeckiens utrikesminister och numera EU-ordförande har redan tagit ställning för Israel, så det enda som kanske kan uppnås är väl en ny vapenvila.
    Kommer du ihåg Pravoslavac? När jag påstod att Bildt i sin ungdom vid lärarstrejken
    hade hänvisat till lagen – att eleverna trots strejk skulle vara i skolan- och ondgjort mig över att Bildt brydde sig mer om lagen än om eleverna, länkade Pravoslavac en video där Bildt står i katedern och försöker lära kamrater dra roten ur något tal. Då trillade min tioöring ner. Han var ju redan elevrådsordförande men visade här också på ledaregenskaper och ansvarstagande i kris. Fairymary skrev att människor väljer sin väg tidigt i livet och jag kan ge många exempel på när barn och ungdomar gör det och de lyckas ofta förena sitt arbete med sina intressen och göra mycket gott och då inte bara för dem själva.

  10. litet fördomsfullt? Absolut inte!

    Jag håller med dig om att Carl Bildt har ledaregenskaper, ansvarsfull och smart. För mig är han t o m mycket passionerad i sitt arbete, mycket påläst (han t o m läser allting adresserat till honom, precis allting) och till fullo kompetent om sitt område.

    Men diplomati handlar inte enbart om ovan formalitet. Det är inte enbart att göra sin mission ”by the book” men handlar lika mycket hur man utför och lägger fram missionen. Karisma, uppträdande, intryck, närvaro, uppriktighet,…ja…hela personligheten.

    Som Kachina sa flera gånger, Carl Bildt är uppväxt med en annorlunda uppfostran som skiljer mycket från oss vanliga dödliga, men det går att beskriva till honom hur verkligheten skall vara. Han är inte helt opåverkbar. Bevis på det är t ex:

    1) Ambassadfrågan. Han tänkte om. Nu skriver jag ”han” och inte regeringen för att jag vet säkert att han har det sista ordet när det gäller utrikespolitiken.
    2) Han brukade inte önska sina läsare i högtider, men nu gör han det, efter några påpekanden, främst kommer jag ihåg från sanchopanzaa och rocinantee.
    3) andra observationer som jag har märkt som jag inte behöver ta up här i bloggen.

    Han har arroganta/aristokrata uppfattning om basics i livet t ex:
    1) när någon blir förnedrad i hans blogg flera gånger reagerade han inte,
    2) han var tvungen att anlita en moderator för modereringen av hans blogg trots att han läser allt ändå och kan lika gärna moderera samtidigt,
    3) han påpekade i sin blogg att det inte är han som tar bort ”skräpet” – märk användning av ord,
    4) han bör – i egenskap som utrikesminister (han har ändå en brevskrivare) – svara på brevet om ambassadsbeslut åtminstone till en av dem som skickade protest.

    Det är dem ovan jag kan komma på just nu.

    Diplomati kan även inte alltid lösas med hjärnan. För mig är ”Lösningar som inte kan tänkas med hjärnan bör tänkas med hjärtan.”

  11. Och: ”Hur man agerar i smått, så agerar man även i stort.”

  12. Bestofmankind,

    Det var inte meningen att såra dig men kul att du ”tände till”. Jag vill inte ändra din bild, men min är att han blivit mindre arrogant och mer avslappnad och jag tror att han utvecklats av alla olika synpunkter som han fått till sig via sin blogg. Såg dig där häromdagen förresten. Har du tagits till nåder eller åkte du aldrig ur?

  13. Hillary2,

    Nej, du har inte sårat mig, så känslig är inte jag.🙂

    Jag åkte ur för länge sedan i samband med Anna Lindhs inlägg. Det var delvis mitt eget fel, men använde lite diplomati för att komma tillbaka.🙂

  14. Vänta lite, pratar vi inte om Israel här?

    Landet Israel, som består av judar, som bott i Israel i över 3000 år och vars gränser tydligt är fastslagna i Bibeln.

    Såvitt jag förstår är Hamas en iransk terrorgrupp, som har som mål att döda civila israeler i Israel.

    Svenskarna har i alla tider älskat förtryckare, samtidigt som man valt galna aristokrater som politiska representanter.

    Men varför skall Sverige överhuvudtaget vara neutralt, när Israel ligger så långt borta?

    Det är val bara att heja på terroristerna som vanligt, Hamas i det här fallet, och skicka skattebetalarnas pengar till terroristerna, precis som Sverige genom alla tider har stött alla förtryckarregimer, som velat krossa demokrati och rättvisa!

    Kunde Sverige inte kritisera Leninismen – första världskriget, eller Hitler – andra världskriget – så skall väl inte Sverige kritisera raketbeskjutningar av våldsamma terrorgrupper INOM det som tydligt är landet Israel!?

    Svenskarna kan ju fortsätta att förespegla neutralitet, samtidigt som man i det tysta understödjer Hamas, med en ynklig utrikesminister bland annat.

    Finns det några svenskar längre som har civilkurage och som inte är usla fähundar?

  15. Oj då, kan ohlunonline också ”tända till”.🙂

    Israel/Hamas är en mycket komplicerad konflikt som alla märker.

    Egentligen är det bara dem själva som kan få stopp på massakern men väljer i stället en annan dödligt väg på bekostnad av civila.

    Jag är för liv och fred. Att Hamas skickar ungdomar som självbombare (om det nu är sant som media påstår) och att Israel går markoffensiv i Gaza gör båda sidorna till ”bad guys”.

    På något sätt bör båda sidor ”betala” för allt lidande av civila.

  16. Hej!

    Du skriver grymt bra och jag skulle kunna tänka mig att länka din sida till min blogg- är detta ok för dig?

    Och här kommer mitt inlägg:

    ”Påståenden som att Israel inte är ute efter fred utan endast är ett maktsjukt land med en ända önskan; att ta över världen , är precis sådana påståenden som Adolf Hitler byggte sin ideologi på och som världen svalde utan den minsta eftertanke. Det rådande judehatet den gången upphörde aldrig, utan fortsatte existera och nu är det istället dagens samhälle som tar efter Hitlers sätt att tänka och handla. Terroristorganisationen Hamas, som EU och USA förklarade den för, är ett levande bevis på just det.

    Att det hela skulle vara en religionskonflikt är ett annat påstående jag stötat på. Nu är inte det fallet. Inte alls, men om det vore- skall vi då stå på islamistisk sida? Värför är det så självklart och värför har världens befolkning bestämt sig så snabbt? Det klassiska ”det finns alltid två sidor av samma sak”, verkar inte längra gälla och eftersom det enligt många är en risk bara att ens publicera något sådant som det jag skriver nu, så verkar även yttrandefriheten gå mot sitt slut.

    ”Israel tog landet från Palestina!” Detta påståendet kanske är det mest vanliga, i all fall så har jag fått det som ett slag i magen mer än en gång, och istället för illamående skapar det i mig en motivation att ta reda på saker och att verkligen läsa på. För jag vill inget annat än att ge er en korrekt bild av situationen i midtöstern och undvika sprida den propaganda landets ”trovärdiga” nyheter redan ger er tillräckligt av.

    I
    srael har aldrig tagit land som inte tillhört dom, istället är det såhär det ligger till…

    – Israel är till storlek ett väldigt litet land, bara 80 km brett med Västbanken inräknat, och Templet som engång stod där bevisar att Judarna har juridisk rätt till platsen. Ett historiskt dokument och arkeologiska fynd starkar dessa uppgifter.

    – Inte förren det judiska folket byggde upp Jerusalem till en helig stad började muslimerna att bry sig om staden. Fram tills dess var det endast Mekka som betydde något och Jerusalem var inte något attraktivt område alls.

    – Israeliska flyktingar hade det eländigt på grund av korruption hos PLO. Arafat gavs möjligheten att bygga upp ett blomstrande samhälle med pengarna han fick bara från EU. Men istället ville han att flyktingarna skulle vara fattiga för att vände på världsopinionen mot Israel. Han lyckades rätt så bra skulle jag vilja påstå.

    – Judar emigrerar på grund av ca 4 raketer/dagen. Tänk er om grannlandet sköt 4 rakter om dagen på era hem? Inte skulle man då kräva att ni skulle förhandla..

    – Efter 2 världskriget kom Britternas egna delning av mandatet (år 1923) och Jordanien avskiljs öster om floden (Østbanken) åt araberna och väster om floden (Västbanken) åt judarna.

    Judarna var alltså lovade halva Jordanien, men i 1937 kom Peel-kommissionen vilken rekkomenderade en ny delning. Detta resulterade i att bara 25% fanns kvar till Judarna, och för en judisk människa blev det olagligt att bo och vistas på arabiskt område, men arabarna hade däremot all rätt att bosätta sig på judiskt område. Judarna accepterade detta, dom ville bara ha fred.

    Faktum är att det endast är 25 % av dessa redan 25% som det judiska folket fick. Inte mycket alltså.

    – Sen efter Balfourdeklarationen, som handlade om att stoppa den judiska immigrationen till Israel, var det judiska folket istället tvungna att köpa sin mark som de i första hand hadde blivit lovade. Judarna gick med på även detta och marken betalades.

    – FN beslutade, efter en demokratisk omrösting den 29 november 1947, att på Västbanken etablera en judisk och en arabisk stat. En tvåstatslösning som denna har Israel alltid accepterat, men inte araberna. Därav dessa många strider.

    – Samtidigt som staten Israels självständighetsförklaring 14 maj 1948, trängde arabiska trupper fram österifrån mot Jerusalem och söderifrån mot Tel Aviv i syfte att attackera. USA och Sovjet hade precis erkänt den nya staten, medans Britterna gav vapen till araberna. Det var alltså inte USA som gav vapen till Israel, vilket många tror, utan Britterna som gav vapen till araberna- som sagt.

    – Israel blev till på samma sätt som alla andra länder i området (ex Libanon, Irak, Syrien, Jordanien, Egypten, Saudi Arabien), och på grund av att judarna skapade arbetstillfällen i Israel ville araberna dit- enbart därför. Innan var landet öde, inte många araber, lite judar, torrt och tråkigt. Nu var det plötsligt det mest attraktiva en arab kunde tänka sig.

    – I tiden mellan år 1949 och år 1967 ockuperades Västbanken av Jordanien och Gazaremsan ockuperades av Egypten, men INGA palestinier stred mot verken Jordanien eller Egypten. Säger inte det allt?!

    ISRAEL FRÅN PALESTINSKT PERSPEKTIV:

    – Namnet Israel finns inte med på någon karta
    – Israel finns inte med i kartböcker
    – Hela Israel anses ligga på ockuperad mark sedan 1948. Har dom glömt att Israel fick sitt lilla land, mindre än vad FN hade lovat dom, men att dom till slut var tvungne att köpa det? Har Palestina glömt att Israel ÆGER landet och därmed rätten att bo där?

    ISRAEL UR ARABISKT PERSPEKTIV:

    – Israel finns inte i arabiska kartböcker
    – Israel finns inte i bilkartor

    Unga palestinska barn växer alltså upp med den tron att Israel är icke-existerande, och idag finns det faktiskt dom som inte håller med om påståendet att Palestina/Araberna har en önskan om att förinta Israel och utplåna det judiska folket?

    Till sist.. ISRAEL UR BIBLISKT PERSPEKTIV:

    Landet från vilket Messias kommer att regera hela världen!! ”

  17. Namninsamling!

    Stöd Israel i kampen mot Hamas- Skriv under du också!

    http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2756

  18. Hej mariavethe,

    Trevligt att du har hittat hit!

    Det är självklart OK att länka min sida från din blogg.

    Jag har redan hälsat på dig i din blogg (såg dig i Carl Bildts blogg).

    Du är mycket engagerad och skriver mycket fakta. En eloge!!


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS