A humble hero!

Mitt i allt elände om finanskrisen och lågkonjukturen är det mycket glädjande att läsa något positiv i Svd om S-utrikespolitiske talesman Urban Ahlins insats i samband med att en topp vitrysk politiker släpptes fri.

Det var andra gången Urban Ahlin gjorde heroiska insatser – i alla fall som jag känner till genom media. Det första var 2007 när han fick två spiondömda byggnadsarbetare från Skaraborg i Iran frisläppta.

Insatser som starkt symboliserar hopp för mänskligheten och hopp om fred på jorden.

I Minsk håller Aleksander Kozulin på att återhämta sig. Trots att han träffat Ahlin efter frigivningen har denne aldrig sagt något om sin roll i denna.

–Nej, jag hade ingen aning om det! Men Urban Ahlin är en god vän, jag känner honom sedan flera år, säger Aleksander Kozulin.

Urban Ahlin är så humble med uppdraget att dess success verkar räcka för honom själv.

Lika ödmjuk som när han råkade se boken om de två frigivna Skaraborgarna som han hjälpte – skriven av Jesper Bengtsson – i en partiskola och sparsamt kommenterade:

Det är en bra bok!

Att jag självklart som en svensk är stolt över hans heroiska insatser är uppenbart, lika stolt över att Margot Wallström är Europe´s first lady.

                                 @—>—>—>—   —<—<—<—@

6 kommentarer

  1. bestofmankind

    Härligt att du lyfter fram de goda exemplen. Prodi visade upp sig som ett föredöme angående den nya Schenströmaffären. Han är inte lika blygsam som svenskar ofta är. Han vågar stå upp för sig själv och tala om att han inte låtit sig köpas. Det är bra med ödmjukhet men det är kanske människor som Prodi som vågar vara föredöme vi behöver nu. I korruptionens och girighetens tidevarv.

  2. Var kan jag läsa om Prodi?

  3. bestofmankind

    jag vet inte
    själv såg jag honom i ett nyhetsprogram på TV samma dag den *nya* Schenströmsaffären togs upp
    eller är det en hint ? att jag bör googla?🙂

  4. Jag bara undrade om det var något specifik artikel du menade.
    Det kanske är jag som bör googla.🙂

  5. bestofmankind

    du menade nog att det saknades en Prodi-artikel i ditt inlägg
    jag ber om ursäkt för att jag har så svårt att både läsa och hålla tankarna i styr
    det är ohyfsat jag vet
    måste nog ta hjälp till att bli en ”artigare människa”

    Må väl och lev gott!
    Nu ska jag inte klottra på ett tag.

  6. Nej, du är inte alls ohyfsad.

    Jag gillar och uppskattar dina ibland ”vassa” kommenterer.🙂


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS