Fel beslut om arbetskraftsinvandring kompenseras med hot

Hetaste ämnet mitt i finanskrisen, bankkrisen, jobbkrisen, fordonskrisen och recession är invandrarpolitiken. 

I brist på regeringens kreativitet att dämpa kriserna och lågkonjukturen, och minska utanförskapet för alla – födda svenskar och utlandsfödda – skall  M-arbetsgruppen fokusera sakfrågan till en av svagaste del av befolkningen – invandrarna. Man har redan piskat de sjuka och arbetslösa, nu är det invandrarnas tur.

Vad har M-arbetsgruppen mot utanförskap och segregation kommit fram till?

– Redan 2000 personer har ansökt om arbetskraftsinvandringstillstånd. 2000 arbete som borde i första hand gett möjligheten till de som redan är bosatta i landet. Låt säga även motsvarande 2000 arbetsgivare som fick makten över dessa arbetstagarna. Vilken myndighet  kontrollerar att avtalet följs som överenskommits?

Jag har personligen inget emot arbetskraftsinvandring men det inte är en lämplig tid för en sådan åtgärd, dessutom fanns även möjligheter för en utanför EU-arbetskraft i tidigare bestämmelser – om arbetskraften inte finns tillgängligt på arbetsförmedlingen.

– ”Startkontrakt” som ställer krav på individen mot endast garanterat utbetalningskrav från staten. Inget om hur skall staten konkret hjälpa invandrarna från hemma till skolan till ett arbete.

– Övriga punkter är mer av detaljer, formaliteter eller en nygammalfråga.

Sammanfattningsvis är förslagen hårdare krav i åtta steg men inget konkret hur regeringen skall producera arbeten för arbetslösa invandrarna.

Förslag som är framtagna för att använda invandrarna som en syndabock  till dagens problem. Sverigedemokraterna jublar.

Det största frågan förblir:

VAR FINNS JOBBEN eller åtminstone PRAKTIKPLATSER?

Det viktigaste punkten som M-arbetsgruppen har inte ens berört, inte ens om att diskrimineringen är det största problemet i arbetsmarknaden.

När inte ens regeringen eller Moderatgruppen lyfter de positiva saker med invandrarna:

– att t ex finns många invandrare som har lyckats i topp positioner både i politiken, och i offentliga -och privata sektorn,

– att många invandrare är egna företagare som jobbar minst 40 timmar i veckan,

– att majoriteten är villiga att ta vilket jobb som helst, och flytta vart som helst,

– att majoriteten är arbetssamma, anpassningsbara och lojala,

hur skall integrationen lyckas då?

Vi – födda svenskar och invandrare – bör acceptera varandras styrkor och svagheter, bör lyfta fram de fördelarna att leva tillsammans med, och inte älta de mörka sidorna av varandra. Vi skall inte tillåta att några procents missanpassade individer skall förstöra bilden för hela invandringen. Det är då vi kan skapa ett  integrerat samhälle där alla bör vara lika värda.

                                 @—>—>—>—   —<—<—<—@

8 kommentarer

  1. – att majoriteten är villiga att ta vilket jobb som helst, och flytta vart som helst,

    Hur vet du det?

    Stämmer detta verkligen t.ex på majoriteten av Rosengårds- och Södertäljebor?
    Har du inte observerat att ett problem är att man ”klumpar ihop sig” på vissa orter.

    Dom 2000 som sökt arbetstillstånd har relevant utbildning för vissa jobb.
    Vilken utbildning kan användas om man inte kan svenska eller något internationellt språk. Så är fallet bland många invandrare. Kolla gärna hur närvaron är på SFI.

  2. “- att majoriteten är villiga att ta vilket jobb som helst, och flytta vart som helst,

    Hur vet du det?”

    Märk att jag skrev majoriteten – det kan inte vara mer än 50% arbetskapabla invandrare som är arbetslösa eller hur?

    Och dessutom tror jag på människans instinkt att vara självständigt och självförsörjande, du uppenbarligen tror på motsatsen.

    Frågan åtestår? Var finns jobben?

    “Dom 2000 som sökt arbetstillstånd har relevant utbildning för vissa jobb.
    Vilken utbildning kan användas om man inte kan svenska eller något internationellt språk. Så är fallet bland många invandrare. Kolla gärna hur närvaron är på SFI.”

    Tänk att i de relevanta utbildningar för arbetskraftsinvandring inte ens krävdes att man kunde svenska språket. Du har inte ens en aning om vilka jobb som söktes för att få arbetstillstånd.

    För övrigt undrar jag om du är beredd att offra ditt jobb (om du nu har ett) till förmån för en invandrare. För att verkligen kolla om invandrarna vill arbeta eller inte.

  3. Har du inte observerat att ett problem är att man “klumpar ihop sig” på vissa orter.
    Ex.vis Rosengård och Södertälje. Är inte det ett problem?

    Vilken utbildning kan användas om man inte kan svenska eller något internationellt språk. Så är fallet bland många invandrare. Kolla gärna hur närvaron är på SFI.

    Är det fel uppfattat av mig att man bara kunde söka arbetstillstånd för jobb som finns i Sverige.

    Jag och många innevånare bidrar med c-a 50-60 miljarder per år för att bekosta invandringen. Att vi dessutom skall offra våra jobb tycker jag är för mycket begärt.
    Du ställer det kravet på mig, vilka krav ställer du på en arbetslös invandrare?

  4. Att man har ”klumpat ihop” sig på vissa orter var inte invandrarnas eget val. Det är de kommunerna som frivilligt tog emot flyktingarna. Det är ett problem eftersom de rika M-kommunerna vill inte ta emot flyktingar.

    Vid år 1995 – när flyktingarna kom hit från Balkan fick de inte välja dit de ville bo. De fick rangordna olika möjliga alternativ från flyktingmottagningen och fick bo senare där de blev emottagna. Visste du inte om det?

    ”Vilken utbildning kan användas om man inte kan svenska eller något internationellt språk. Så är fallet bland många invandrare. Kolla gärna hur närvaron är på SFI.”

    Hur många procent av dessa flyktingar syftar du på? Presentera gärna fakta. Varför kan inte du presentera andra orsaker på frånvaron på SFI?

    ”Är det fel uppfattat av mig att man bara kunde söka arbetstillstånd för jobb som finns i Sverige.”

    Du förstår inte poängen, och vill inte heller förstå det.

    ”Jag och många innevånare bidrar med c-a 50-60 miljarder per år för att bekosta invandringen. Att vi dessutom skall offra våra jobb tycker jag är för mycket begärt.
    Du ställer det kravet på mig, vilka krav ställer du på en arbetslös invandrare?”

    Jag är också en del av samhället som bekostar invandringen, skillnaden är att jag har annorlunda människosyn. Jag absolut ställer inget krav på dig. Det var bara ett exempel om du vill gärna ha ett bevis på att majoriteten av flyktingarna vill ha ett arbete.

    Jag behöver inte ställa några mera krav på en arbetslös invandrare. Det gör redan så bra av det svenska samhället. Att gå till en socialmyndighet varje månad, be om hjälp ekonomisk, redogöra vad man har för planer som är svårt att nå, gå till skolan även om hoppet är så liten att få ett jobb, söka arbete som inte finns, be om signatur som bevis där man har sökt jobb, uppfostra sina barn så gott det går för att inte bli arbetslösa som de, bli syndabock av kriser som finns i samhället, undviker blickar av svenskar som tycker att de enbart är en belastning för samhället, förtränga tanken att de inte är välkomna i Sverige av sådana som Du…..räcker inte dessa kraven tycker du? Har de i överhuvudtaget rätt att leva tycker du?

    Vilken tur att du inte är en av dessa flyktingarna. Vilken tur att du har ett jobb. Många är utan och varje dag varslas det.

  5. – Menar du att alla invandrare i Södertälje och Rosengård tvingats dit.
    – Om man kommer till Sverige och erbjuds utbildning i svenska och är arbetslös ska man definitivt gå dit. Kan man svenska ökar chansen till jobb. Det är inte bara min åsikt utan det säger även invandrare.
    – ”Du förstår inte poängen, och vill inte heller förstå det.” Använder du detta argument för att du inte har något bättre?
    – Alla krav som ställs på en arbetslös invandrare ställs också på en arbetslös svenskfödd som går på socialbidrag.
    ”Har de i överhuvudtaget rätt att leva tycker du?” Än en gång argument som du använder i onödan. Tror du verkligen att jag önskar livet ur invandrare?
    – Visst är det tur att jag inte är flykting, men detta faktum utesluter inte att jag har synpunkter på invandrare. Du har ju synpunkter på svenskfödda.

  6. ”- Menar du att alla invandrare i Södertälje och Rosengård tvingats dit.”

    Du får faktiskt fråga kommunalråd i respektive kommun för att veta exakt och för att veta sanningen vilka regler som gällde förre 1990-talet, eftersom du inte är nöjd med mitt svar.

    ”- Om man kommer till Sverige och erbjuds utbildning i svenska och är arbetslös ska man definitivt gå dit. Kan man svenska ökar chansen till jobb. Det är inte bara min åsikt utan det säger även invandrare.”

    Självklart! Jag har inte påstått något annat!

    ”- “Du förstår inte poängen, och vill inte heller förstå det.” Använder du detta argument för att du inte har något bättre?”

    Klottrar du i min blogg bara för att du själv inte är övertygade av dina egna argument.

    ”- Alla krav som ställs på en arbetslös invandrare ställs också på en arbetslös svenskfödd som går på socialbidrag.”

    Då så. Var är problemet?

    – Visst är det tur att jag inte är flykting, men detta faktum utesluter inte att jag har synpunkter på invandrare. Du har ju synpunkter på svenskfödda.”

    Överens!

    För övrigt är denna diskussionen avslutad för min del.
    Vill du vädra dina åsikter är det fritt för dig att blogga själv.
    Känner mig mycket nöjd över att någon blev träffad av mina åsikter.
    Och, förresten, du påminner faktiskt mycket om någon från Carl Bildts blogg.

  7. Roligt att vi är överens på en del punkter.

    Lev väl!

  8. dito


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS