Diagnos: Mona-syndrom

bloggarefc3b6rmonaHar missat en viktig debatt från en 80-årig socialdemokrat – som kan möjligen ha en paranoia vid den åldern- angående Mona som kräver hennes avgång.

Hela debatten handlar om personangrepp på vår partiledare, och inte om hennes politik som hon lägger fram i olika debatter. Mycket mycket tragiskt att en partikamrat angriper sin partiledare på detta sätt.

Uppenbarligen kan denne man inte ens urskilja gränsen mellan, å ena sidan yttrandefrihet, och å andra sidan respekt, lojalitet och solidaritet.

Från min värld kan jag konstatera – trots mannens beskyllningar, med all respekt – att  han drabbas av Mona-syndrom.

Mona-syndromet bör definieras som rädslan att en kvinnlig politiker blev demokratiskt vald som socialdemokraternas partiledare, med sina bredda kompetenser,  kunskaper och erfarenheter inom olika politiska områden, som har gjort mänskliga misstag under sin politiska karriär, kan vid nästa val bli en statsminister för hela Sverige. Det är också en rädsla om att Mona Sahlin i sig är ett levande exempel på den svenska modellen.

Stödet för Mona Sahlin däremot finns när man mest behöver det:

Till helhjärtat stöd för Mona Sahlin.

Det räcker nu!

Men herregud…..

Bloggare för Mona

– Är det nu dags för en Mosa-Mona-kampanj igen?

…………..för att nämna några.

MEN….

Vi får inte glömma att det råder en jobbkris, finanskris, bankkris, fordonkris, industrikris, kris i den offentligsektorn och djup lågkonjuktur i landet som den moderatledda regeringen vill gärna trolla bort med olika bortförklaringar och passiva reaktioner, det senaste i rakt på  med K-G Bergstörm.

Mona Sahlin var outstanding i debatten där PM Fredrik Reinfeldt blev så upprörd att han inte ens kunde ställa upp på en bild med henne  efter programmet.

Vad olika undersökningar vill framställa kan man bara rycka på axlarna om.

Det tar ett tag innan de som drabbades av Mona-syndrom blir återställda.

                                   @—>—>—>—    —<—<—<—@

11 kommentarer

  1. Jag såg Mona i Rakt på med K-G Bergström och jag blev besviken. Jag tycker hon borde ha kunnat föra denna debatt på ett betydligt bättre sätt. Jag måste ärligen erkänna att Alliansen för en modernare politik än sossarna i nuläget och detta gör nog att de röd-gröna tappar väljare. För att själv varit röd-grön merparten av livet så är förändringarna hittills ganska positiva mot vad vi hade fått i en regering utan Persson.

    Persson var sossarnas klippa efter Dojjan och Palme, efter dessa gick det snabbt utför…

  2. Om det är modernt för dig att ha en politik där 500 000 har lämnat a-kassan, ca 400 000 är arbetslösa mao 8% av arbetskraften, 100 000 varslade på 6 månader, och kraftigt ökade socialbidragsberoende vill jag verkligen inte befinna mig i ditt moderna värld.

    Bortse ifrån att Mona Sahlin är en kvinna så blir det lite lättare för dig att leva med att vi (S) har en ny partiledare.

    F ö tillhör du dem som har diagnosen Mona-syndrom.🙂

  3. Nja, Mona-syndrom är väl lite hårt sagt kanske🙂

    Jag bryr mig inte nämnvärt om Mon Sahlin men vidhåller fortfarande att hon på ett mer framträdande sätt borde ta för sig debatter så hon inte blir så blek. Det vet vi alla som varit med ett tag att hon kan…

    500 000 som lämnat a-kassan är ett resultat av ett fördyrande av densamma som kan ses som ett misslyckande från borgelig sida men de 400 000 arbetslösa och 100 000 varslade beror på recessionen och ingenting hade kunnat stoppa detta. Socialbidragsberoende är ett reultat av recessionen och den följande arbetslösheten, inga konstigheter i konjunkturnedgångar egentligen.

    Modernt eller inte, ansvar handlar det dock om då man i försiktighetens namn handskas med skattebetalarnas pengar, här har Maud Olofsson visat ett ansvar när hon konsekvent vägrat gambla med skattebetalarnas pengar. En stat kan inte gå in i ett privat boilag och ta över ägandet, då kommer alla bolag snart begära statligt stöd då det börjar knipa och då har vi inget vi kan kalla för välfärd kvar. Vårt BNP är inte stort nog med vår lilla arbetskraft för att göra sådana manövrer, detta borde även socialdemokratin begripa.🙂

  4. Kära bestofmankind!

    Det smärtar mig ….men jag måste erkänna att jag nog också lider av det du kallar Mona-syndrom. Det smärtar mig eftersom jag varit feminist innan ordet var uppfunnet, eftersom jag tror på idén om solidaritet mellan människor som är priviiligerade från början och människor som inte är det, eftersom jag tror att de flesta människor gör så gott de kan efter sina förutsättningar från början….

    Världen är en sådan ojämlik plats….

    Men om man/kvinna ska fungera som ledare så måste man/kvinna ha en tyngd i sin ”botten”, i sin mage, i sin personlighet…..

    ….och sorry….

    en Margot Wallström, en Lena Hjelm-Wallén….varför inte en Maria Wetterstrand, eller rent av en Gudrun Schyman eller Kristina Axén Ollin skulle kunna ha mitt förtroende som landets statsminister…..

    …men tyvärr…..jag lider av vad du kallar Mona-syndrom ….och jag står för det…..

  5. ”500 000 som lämnat a-kassan är ett resultat av ett fördyrande av densamma som kan ses som ett misslyckande från borgelig sida”

    Hedersamt att du är en realist.

    ”men de 400 000 arbetslösa och 100 000 varslade beror på recessionen och ingenting hade kunnat stoppa detta. Socialbidragsberoende är ett reultat av recessionen och den följande arbetslösheten, inga konstigheter i konjunkturnedgångar egentligen.”

    Det vet du lika väl som jag att regeringen kunde ha dämpat utfallet om denna har sätt in stimulanspaket snabbare tex låne möjligheter för att undvika varsel/konkurser, ROT avdraget ett halvt år tidigare kunde ha stimulerat bättre, mer hjälp till kommuner för att undvika avskedandet av lärare eller skol personal. Att regeringen har förstört a-kassan och försämrat a-kasseersättning ledde till ökad socialbidragsberoende och mentalt ohälsa till de drabbade.

    Att regeringens påstående om att det finns inga mirakelkurer, och skyller allt på recessionen är som att hissa en vit flagga mot arbetslösheten eller utanförskapet som regeringen pratade gott om i valet 2006.

    ”Modernt eller inte, ansvar handlar det dock om då man i försiktighetens namn handskas med skattebetalarnas pengar, här har Maud Olofsson visat ett ansvar när hon konsekvent vägrat gambla med skattebetalarnas pengar.”

    Ansvar handlar om att omfördela skattebetalarnas pengar rättvist och till samhällsnytta för de mesta, och inte ge det mesta till de som redan har det bäst genom skattesänkningarna.

    ”En stat kan inte gå in i ett privat boilag och ta över ägandet, då kommer alla bolag snart begära statligt stöd då det börjar knipa och då har vi inget vi kan kalla för välfärd kvar.”

    När det passar staten gör den det, remember Carnegie?

    Fairymary,

    Det är mycket mänskligt att du och alnabone tänker så som Ni gör nu, lika mänskligt som Mona har gjort misstag. Skillnaden är att Mona trotsar de mänskliga fördomarna och kämpar fortfarande, medan Ni två har redan gett upp hoppet.

  6. bestofmankind,

    Din trovärdighet skulle öka om du höll dig till fakta istället för rena lögner.
    Regeringen gjorde ett misstag när de höjde avgifterna till A-kassan.
    Det insåg de snart och backade till LÄGRE än utgångssumman.

    Sedan har FACKEN höjt.

    Rätt ska vara rätt…

  7. ”Din trovärdighet skulle öka om du höll dig till fakta istället för rena lögner.”

    Att anklaga mig för att ljuga utan att påstå exakt i vilken del är en billig argument. Det är fortfarande ca 500 000 som står utanför a-kassan trots sänkningen (efter en kraftig höjning först) av regeringen. Att avgiften skall höjas av facken (eller har det redan höjts?) beror på dessa 500 000 som lämnade a-kassan. Facken är/var tvungen till höjningen pga ekonomisk brist för att finansiera systemet helt enkelt. Har du andra siffror kan du presentera källan här, och inte bara anklaga mig utan bevis.

    Du kan väl vara lite gentleman ibland och tala/skriva trevligt i min blogg.

  8. P.S.

    Du är bedrövlig!

  9. Jag har gått och grunnat på vad du kan mena med att jag har gett upp hoppet …och om du har rätt, om jag faktiskt har gett upp hoppet om socialdemorkatin…

    Jag funderar vidare….det är inte lätt att hoppas i dessa dagar…..

  10. PS. Kan man inte välja Göran Greider till partiledare?

  11. Fairymary,

    Jag här lärt mig här i landet att det är först och främst ideologin som är viktigast före ledarskapet. Att det inte är enbart ledaren som har makten över besluten som fattas. Landet är en demokrati. Mona Sahlin kan inte ensam bestämma hur hon själv vill. Men du antyder att socialdemokratin kan falla – med henne som en partiledare. Är hon så mäktig?

    En (S) partiledare beslutas i partikongressen. Göran Greider är en metro (tidningen) krönikaren och en politiske debattör. Knappast en politiker. Att välja honom som en partiledare kan likväl jämföra med att välja PJ Anders Linder (Svd) som en statsminister i stället för PM Fredrik Reinfeldt.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS