S-distriktskongress med bl a Urban Ahlin och Löfvén

Stefan Löfvén (bilden kopierad från Monica Greens blogg)

Stefan Löfvén (bilden är kopierad från Monica Greens blogg)

Årets disktriktskongress i Skaraborg som hölls den 18 april kan bäst beskrivas i följande artikel hämtad ur Skaraborgs Allehandas (SLA) tidning den 20 april:

Metalls ordförande kritisk mot regeringen

Stefan Löfvén medverkade då Socialdmokraterna i Skaraborg höll sin distriktsårskongress i Forum. Det var framför allt tre saker som Löfvén ville framhålla. Att arbetsmarknaden befinner sig i en unik situation i dag, att Socialdemokraterna kan göra skillnad och att partiet ska jobba hårt inför nästa val.

– Vi upplever i dag en finansmarknad som totalt har kollapsat. Och det nya är att det gått neråt på all kontinenter. Detta måste vi lära oss att hantera till nästa  nedgång och det socialdemokratiska partiet ska ligga i absolut framkant, sa Stefan Löfvén som även ingår i partistyrelsen.

Historisk situation

Han berörde också situationen med de många som varslats om uppsägning från sina jobb och konstaterade att det är en historisk situation som vi inte upplevt sedan 1930-talet.

– Det tar i hjärtat så det kryper in under skinnet då man besöker arbetsplatserna, menade Löfvén.

Alliansregeringen förnekade krisen i början anser Löfvén men har sedan tvingats acceptera den. Problemen är, menar han, att de ingenting gör.

Alternativ

Stefan Löfvén gav exempel på några alternativ som Socialdemokraterna har att erbjuda.

– Vi vill inte göra några gigantiska skattesänkningar men få till en rejäl satsning på arbetsmarknadspolitiken, stärka satsningen på export, höja arbetslöshetsförsäkringen och sänka skatten för pensionärer, förklarade Stefan Löfvén.

– Så kom inte och säg att det inte är skillnad mellan regeringen och Socialdemokraterna, avslutade Stefan Löfvén.

/Börje Sahlén

Min egen sammanfattning av disktriktskongressen vill jag däremot summera med följande ord från partidisktriktets ordförande Urban Ahlin:

Urban Ahlin inspirerar! (Bilden kopierades från Monica Greens blogg)

Urban Ahlin inspirerar! (Bilden är kopierad från Monica Greens blogg)

 

”Vi skall vara röster för de mest utsatta i samhället annars saknar vi existensberättigande.”

 

Att även Urban Ahlin är lämpligaste man som nästa utrikesminister vid S,V+Mp-seger är ingen tvekan om saken – intelligens, närvaro, karisma, diplomatisk förhandlingsförmåga, ödmjukhet, positiv aura är bara några av hans egenskaper som en utrikesminister bör ha.

 

Urban Ahlin som Sveriges utrikesminister…..för att en rättvis värld är möjlig!

 

 

Uppdaterad 090423

9 kommentarer

  1. Urban.
    Positiv aura.
    Wow!
    🙂

  2. He´s simply the best! – som utrikesminister.

    P.S. Jag gillar din nya avatar. Fortfarande abstrakt, men belysande som en deprimerad sanningssökare.🙂 Kachinas annars har ett starkt blå sken. Mycket talande.

  3. ”Vi skall vara röster för de mest utsatta i samhället annars saknar vi existensberättigande.”

    S ska naturligtvis arbeta för att människor varken blir eller förblir ” utsatta”, men Urbans formulering betyder på att vi som parti lever på att det finns utsatta människor.

  4. Jag har funderat på det tankesättet som du säger nu hillary2, men jag tolkar meningen att om vi inte arbetar för de mest utsatta i samhället är vår mission förlorad.

  5. P.S.
    Hur skulle du vilja formulera om meningen så att den inte blir mistolkas?

  6. Bestofmankind

    Jag tar inte på mig någon lärarroll. En sådan axlar Ahlin själv i sin retorik. Hans lärarroll är dessvärre gammaldags auktoritär hård och hotfull och han riktar sig med den av mig ifrågasatta meningen med sin auktoritära moralism MOT partikamrater.
    Min åsikt är kort och gott att han inte bör blanda in partiets existensberättigande med vår målsättning och sluta upp med moralism och salvelsefull retorik som kanske gick hem förra seklet men inte längre. Som du kanske förstår tillhör jag inte hans fan-club.
    Du reagerar kanske inte som jag därför att du fått en mer auktoritär uppfostran? Jag tror att Ahlin gillar att ha makt och få bestämma men egentligen ser utsatta människor som nödvändiga ”pets”. Hans av mig kritiserade mening tolkar jag tyvärr som en freudiansk felsägning.

  7. Med all respekt hillary2, jag tror inte att det handlar om min auktoritär uppfostran. Snarare handlar det om mitt sätt att helst se godheten i varje människa.

    Ibland behöver man inte analysera varje ord i en mening bokstavligen.

    Jag vet att han är en god människa och vill andra människor väl, och jag anser mig själv att vara en bra människokännare.

    Folk som jag ser upp till och litar på har genomgått mina alldeles egna ”tester”.

  8. OK. Jag litar på ditt omdöme. Du har ju träffat honom. Jag har bara hört honom och i de sammanhangen har han uppträtt mycket auktoritärt. Kanske bättre vi talas vid om våra uppfattningar på annat sätt? Jag vill inte såra någon. Det var förmodligen en gammal besikelse som tog sig uttryck. Den gången när han förklarade för en förstummad S- församling att ”vi” ville ha Bildt som EU´s utrikespolitiske talesman utan att ett enda förklarande ord blev jag först förstummad och sedan f-d. Tyckte att det var skamligt gjort mot ett auditorium antingen han menade allvar, vilket jag tror, eller var ironisk. Nu får du gärna använda saxen🙂 Gör det snälla, så lovar jag att aldrig mer skriva om interna angelägenheter här!

  9. Jag tycker inte att jag behöver använda saxen. Lite kritik bör Urban Ahlin tåla.🙂 Det kan bara nyttigt att veta hur formuleringarna kan uppfattas, och misuppfattas.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS