Modern segregation!

Budgetpropositionen som lades fram av Anders Borg innehöll bland annat stimulans åtgärder som Socialdemokraterna argumenterade om för att lindra effekten av recessionen. Bland annat satsningar till kommuner och landsting, ökad studiemedel till studenter (40 kr bidrag, 320 lån), och sänkt skatt för pensionärerna.

Satsningarna som borde ha lagts fram tidigare när landet mest behövde det. Men det klart, det är av taktiska skäl att regeringen nu ett år före valet delar ut goda nyheter även om det handlar om små belopp för de enskilda.

Regeringens mantra – skattesänkning – har förstås inte blivit bortglömd. Ytterliggare 10 miljarder skall lånas för att  sänka skatterna för de som arbetar.

De sjuka och arbetslösa får som vanligt ingen uppmuntran från regeringen. Så länge de inte arbetar får dem ingen uppmärksamhet heller. De räknas som samhällets belastning.

Med denna människosyn kan inte regeringen räkna med varken mindre bränder i Göteborg,  eller minskad oroligheter i Rosengård.

Att regeringen öppet poängterar att de som inte har arbete och är sjuka skall inte heller ha någon del av kakan förespråkar en sak – S E G R E G A T I O N !  Varför? Arbetslösheten – som nu är på 400 000 personer – är stor bland invandrare, just därför.

De som har jobb får mer i plånboken, och de som inte har det får nöja sig med sänkta ersättning. Klyftorna ökar ännu mer precis som regeringen vill ha det. En värld där människor skall helst vara friska, där det  knappt finns plats för de sjuka och arbetslösa. En värld där utanförskapet har blivit en vardag.

En galen värld skapat av Regering Reinfeldt.

                       @—>–>—>–   –<—<—<—@

4 kommentarer

  1. Njaaa, nu är du väl inte riktigt ärlig dock.

    Anledningen till att man sänker ersättningar i a-kassa och gör det besvärligare att få sjukpenning är ju för att få ut folk i arbete igen. Alla tjänar vi på att så många som möjligt jobbar och det vet alla som är sjuka och arbetslösa, det blir inte lättare att ta sig tillbaka.

    Regeringen har dessutom aldrig någonsin öppet poängterat att arbetslösa och sjuka inte ska ha del av kakan. Vet inte var du hört detta men så är det hur som helst inte!

    De 10 miljarderna du omnämner kommer arbetarna till godo och de som tjänar mycket får inte mer än en som tjänar lagom. Tyvärr har de senaste årens styre gett oss ett bidragsberoende folk och det är väl klart att gemene man saknar dagarna då de lätt kunde lyfta luren och anmäla VAB när man kände sig lite trött och hängig eller var allmänt less på jobbet, Aldrig har skatterna i landet varit så högs som då och då ska vi inte tala om alla lönlösa projekt utomlands som kostat svenska skattebetalare hundratals miljarder under åren.

    De miljarderna talar man tyst om för där ligger egentligen boven till dagens underskott i statskassan. Jag anser att det är väldigt ädelt att hjälpa andra länder som kanske inte har det så lätt och det tycker jag absolut att vi ska göra. Men inte på bekostnad av att man orsakar gigantiska hål i statskassan och dränker sitt folk i skatt på skatt. Ta fastighetsskatten till exempel… Finns det något större ocker än den? Man köper ett hus och lånar dyra pengar på detta, sen ska man betala fastighetsskatt varje år på detta som varierar mellan 15000 och 50000 lite beroende på läge, storlek osv… När du sen bott där i si-så-där 30-40 år och på ålderns höst ska sälja ditt avbetalda hus, då ska staten ha skatt på försäljningen FAST man betalt skatt i 30-40 år…

    Det är så smutsigt så man blir illamående faktiskt när man tänker på det…

    Sen kanske inte alliansen gör allt rätt men med ett par mandat till så lär vi nog se i fall de har gjort ett bra eller dåligt arbete. Rent krasst kan man väl säga att socialdemokratin i dagens läge inte har någon färgstark ledare. Sahlin kan aldrig sälja socialdemokratin på samma sätt som sina föregångare för det lyser allt för starkt att hon själv inte tror på vad hon säger. Tack vare det så har sossarna förlorat en stor del av sin själ… Wetterstrand och Ohly ska vi ju inte tala om… Inte mycket bättre än ett par fanatiska sektledare faktiskt… En tämligen färglös trio som knappast kommer bidra till att göra vänsterblocket starkt igen inom en övrskådlig framtid…

    Tänk att man en gång sympatiserat med sossarna… frightening!!!😦

  2. ”Njaaa, nu är du väl inte riktigt ärlig dock.

    Anledningen till att man sänker ersättningar i a-kassa och gör det besvärligare att få sjukpenning är ju för att få ut folk i arbete igen. Alla tjänar vi på att så många som möjligt jobbar och det vet alla som är sjuka och arbetslösa, det blir inte lättare att ta sig tillbaka.

    Regeringen har dessutom aldrig någonsin öppet poängterat att arbetslösa och sjuka inte ska ha del av kakan. Vet inte var du hört detta men så är det hur som helst inte!”

    Och jag som trodde att du är intelligent nog att analysera tal och skrivelser.

    De sjuka och arbetslösa är inte ens omnämnda varken i regeringsförklaringen eller budgetpropositionen/ krisbudgeten. Regeringen har nonchalerat deras existens. Det kan man läsa mellan raderna. Det behöver man inte ”bokstavera” för att fatta.

    De sjuka och arbetslösa är också en viktig del av samhället – som medborgare och konsumenter. De har en gång i tiden arbetat för sin försörjning, och t o m betalat avgifter via arbetsgivaren/egenavgift till sjuk/arbetslöshetsförsäkring – som du vill nog kalla bidrag. De har för avsikt att arbeta när dem blir friska eller när dem får jobb. Generellt sett. Att tro något annat som du bland annat gör är en demonisk människosyn.

    För övrigt är du bara rädd att du får mindre pengar i plånboken när Mona Sahlin & Co. sitter i regeringsmakten.

    Må du blir rikare om det ger dig mer lycka och tillfredställelse i livet.

  3. Pengarna i plånboken är inte det jag intiativt ser som ett måste för min plånboks skull…

    Att minska fusket är en prioriterad fråga och där är roten till det onda i hela baletten. Hade svenskarna behandlat välfärdssystemet med respekt hade vi inte haft dessa problem i dag. Då hade vi fortfarande haft lika möjligheter till ersättning för alla…

    Socialdemokratin har dock med obefintlig uppföljning raserat detta system under årtionden av styre och däri ligger pudelns kärna. De sjuka och arbetslösa är tveklöst en viktig del av samhället och de bidrar givetvis även de till skatteintäkter som senare gått till sjuk/arbetslöshetsförsäkringen…

    Vad som däremot är viktigt i detta är att man måste förstå att man inte kan gå hur många år som helst utan jobb och tro att man ska få behålla samma ersättning. Då blir man lat och inser att pengarna kommer in ändå, varför ska mandå jobba???

    Genom att stegvis trappa ner arbetslöshetsersättningen och att göra det avsevärt krångligare att få sjukersättning så sållas merparten av hypokondrikerna och de lata bort för inkomst måste man ha och såvida man inte är väldigt ambitiös som hypokondriker så är man i naturen för lat för att dra det mer än en vecka eller två innan man åter är i arbete,l alternativt så söker man åtminstone arbete aktivt…

    På så vis kan man snabbt konstatera att alliansens jobbpolitik fungerar bättre än sossarnas.

    Som jag tidigare nämnde så kan i dag inte det röd-gröna blocket presentera något som ens är i närheten av en möjlig politik i Sveriges framtid. Detta på grund av deras oförmåga att samsas och deras fortsatta oförmåga att sälja sin politik till väljarna. Som det ser ut just nu så kommer nog det röd-gröna blocket göra sitt sämsta valresultat genom tiderna 2010…

  4. Din inställning och människosyn är baserade på en bråkdel av dina så kallade fuskare.

    Den politiken som jag tror på är baserade på ett samhälle där majoriteten av befolkningen sköter sig. Ett samhälle där en regering tror på människor.

    I min riktiga värld känner jag ingen som fuskar som du verkar veta mycket om. Själv har jag inte varit sjukskriven på 20 år i dem 24 åren jag har bott i Sverige. Och jag har själv hade svårt i början att söka jobb när jag flyttade hit, trots min utbildning från hemlandet och kompleterande utbildning i Sverige. Personligen hatade jag att gå i arbetsförmedlingen när jag sökte arbete. Det var förnedrande. Till slut lyckades jag på eget bevåg att hitta ett jobb. På mina första fyra åren som fast anställd hade jag även ett extra arbete som vikarierande kontorist under sommaren på ett socialförvaltningens kontor.

    När jag var hemma när barnena var små trivdes inte jag heller. Jag var tvungen att studera samtidigt på en högskola, för att känna att jag gjorde något nytta i mitt liv.

    Som du förstår är min verklighet långt ifrån din fuskande värld.

    Jag tror först och främst på människans god vilja att göra rätt för sig. Detta baserade på mina egna erfarenheter och värderingar i livet.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS