Reinfeldts ”Narnia”-värld

Statsminister Fredrik Reinfeldts debattartikel i Svd är ett försökt att förklara för svenska folket om regeringens politik som fick motsats effekt i det verkliga livet.

En arbetslinje som resulterade till bidragslinje. Utanförskapet ökade, arbetslösheten likaså.

Skattesänkningarna som regeringen trodde skulle ge jobb blev en flopp. Det är långt ifrån logiskt att 10% av de rikaste i befolkningen – som fick mest skattesänkning – skulle skapa mer jobb för landet. Med 8% arbetslöshet och 22,9% ungdomsarbetslöshet (i Nov), är fortfarande det största frågan: var finns jobben?’

En av människans instinkter är viljan att arbeta – om man kan. Dock är verkligheten full av livets hinder. Människan kan drabbas av sjukdom, tragedi eller arbetslöshet.

Tvärtemot av statsministerns ”Narnia-värld” – där alla tycks vara friska och kan arbeta, och där jobben tycks växa på träden:

På frågan om utanförskapet finns inga enkla svar, men jag har ett löfte att ge: Vår tids arbetarparti kommer inte att nöja sig med mindre än att de som idag känner av utanförskapet ska kunna komma tillbaka.

Jag personligen behöver ett samhälle med en fungerande vård och omsorg, en bra skola , och med ett tryggande samhällssystem att leva i, där plånbokens tjocklek har inte någon betydelse.

Nej, statsminister Fredrik Reinfeldt, din värld är en fantasivärld mest avsedd för de friska och rika. Trots ditt tal om arbetslinjen, jobben, ekonomin och välfärden är du enbart en enkel tjuv som stjäl från de fattiga och ger  till de rika.

Jag lever i verkligheten där socialdemokratin med det rödgröna samarbetet är en trygghet – nu och i framtiden.

Trots att det svenska folket inte önskades Gott Nytt År  i debattartikeln – av statsministern – önskar jag alla ett Gott Nytt År och ett meningsfullt liv framöver.

Och Good Bye statsminister Fredrik Reinfeldt. Din höger-experiment är för mig över.

Dig slipper jag efter valet 2010.

                                   @—>—>—>–   –<—<—<—@

5 kommentarer

  1. Hej Best of Mankind.

    Försökte läsa den erbarmliga artikeln som Reinfeldt skrev, men var tvungen att sluta. Han är ju inget annat än en bedragare. Så ansåg jag när han tillträdde och det anser jag fortfarande. Det är en slipad filur som försöker luras med sina ordmoln och sitt nyspråk där han ger ord helt nya innebörder. Om han kommer att debattera med Mona Sahlin hoppas jag att hon kan visa vilken ful fisk han är.

  2. Att skylla den ökade arbetslösheten på den sittande regeringen är att göra det lätt för sig. Vet ni om att det har pågått en kris i större delen av världen under det senaste året? Vem skall vi skylla på allt annat som ni tycker är skit? De som haft makten i 60 av de senaste 70 åren eller de som haft den i 10 av 60 år?

  3. Jösses….inte kan jag skylla på Obama eller globalkrisen när arbetslösheten ökar i Sverige på grund bland annat av utförsäkringar från Försäkringskassan. En medveten applåderad politik av Regeringen Reinfeldt.

  4. Att arbetslösheten ökar p.g.a. utförsäkringar från försäkringskassan beror delvis på att den tidigare regeringen var duktiga på att gömma undan arbetslöshetssiffrorna i försäkringskassans siffror.
    Din kommentar/fråga i CBs blogg om min eventuella uppfostran lämnar jag utan kommentar.
    Att kalla statsministern för tjuv tyder dock på bristande objektivitet.
    Däremot kan den f.d tjuven och lagbrytaren Mona Salin snart leda landet (Jodå, hon försökte utnyttja statens pengar för eget bruk samt köra omkring i en obesiktigad bil).
    Tack för ordet.

  5. ”Att arbetslösheten ökar p.g.a. utförsäkringar från försäkringskassan beror delvis på att den tidigare regeringen var duktiga på att gömma undan arbetslöshetssiffrorna i försäkringskassans siffror.”

    Det är en omänsklig politik att sjuka skall politisk friskskrivas. Efter arbetslösheten (som är begränsad i tid) hamnar de utförsäkrade i socialen. Det verkar som du tycker att det är toppen. Eller det kanske är dags för dig att be till din Gud att du inte hamnar i samma situation.

    ”Din kommentar/fråga i CBs blogg om min eventuella uppfostran lämnar jag utan kommentar.”

    Jag syftade på din första kommentar i min blogg. Men se så där du kan visst uppföra dig.

    ”Att kalla statsministern för tjuv tyder dock på bristande objektivitet.”

    Att ta från de fattiga och ge till de rika är, ja, tjuvaktigt.

    ”Däremot kan den f.d tjuven och lagbrytaren Mona Salin snart leda landet (Jodå, hon försökte utnyttja statens pengar för eget bruk samt köra omkring i en obesiktigad bil).”

    Att använda ett företagskort för eget bruk är praxis i den privata sektorn. Det gäller förstås att meddela företaget/revisorn – för avstämning och avdrag. Tänk sig Mona Sahlin är tydligen ensam om att ha en obesiktigad bil – vilken värld lever du i.

    Få se, Reinfeldt sålde medvetet Täby Gymnasiet till ett underpris. 6,6 miljoner fick köparen betala extra till kommunen. För mig är det uppenbart en muta till en vän.

    Carl Bildt betalade inte arbetsgivaravgiften för sin barnflicka.

    För att nämna några.

    Se nu till bara att du kan simma lika djupt och länge som dina Moderata/borgerliga kamrater eftersom du vill vara med bland dem. De så kallade elit/överklassen.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS