”Flip-flopper” Moderater

För Moderaterna, att vara det nya arbetarpartiet är en passé. 500 000 har lämnat a-kassan, 100 000 mer är arbetslösa, 70 000 är utförsäkrade detta året och statenskassa har underskott med ca 100 miljarder kronor.

Med ovan fakta blir det inte enkelt att övertyga de vanliga arbetarna som Moderaterna fokuserade på i förra valet.

Det gäller att hitta en ny strategi för att kunna ha en chans att behålla makten.

Valet 2006 hade Alliansen vunnit  bl a genom Moderaternas triangulering av Socialdemokraternas politik. Nu, sex månader till valet i september har Moderaterna hittat ett annat parti att plagiera, Miljöpartiet de gröna (MP). MP har ökat markant i de senaste opinionsundersökningarna. Detta har inte passerat de Moderaterna obemärkt förbi.

Trots fiaskot om klimatöverenskommelsen i Köpenhamn väljer Moderaterna att adoptera MPs hjärtefrågor – för att locka de gröna väljarna. Trenden är miljön och klimat. Det skall Moderaterna hänga med på. Det nya moderata är grönt.

Är det här en ny signalfärg inför valet?
– Det vet jag inte. Jag tycker det är en snygg färg men jag vet inte om det ska tolkas djupare än så, sa Reinfeldt.
Det ska det, sa partisekreterare Per Schlingmann.
Moderaterna har alldeles för länge förknippats med det blå. De nya moderaterna är lika gärna gröna.

– Vi vill säga att det finns en stark grön dimension, både i tjänstesektorn men också i Moderaterna, sa Per Schlingmann.

Ja, vad gör man inte för att i desperation vinna valet 2010?

Att vara principlöst och ”flip-flopper” är Moderaternas taktik.

I politiken gäller det att även hålla rätt på sina kort.

Med Moderaternas svängande och en zick zack riktning, att rösta på de ”flip-flopperkan inte vara särskilt främjande.

                                 @—>—->—    —<—<—<—@