Romantiskt, dramatiskt – that´s the point

Kronprinsessan Victorias önskemål att bli förd till altaret av pappa kungen vållar het debatt. Ärkebiskopen avråder, och svenska präster protesterar.

Det är bara det att ärkebiskopen och svenska prästerna bla Annika Borg har missat poängen med brudöverlämningen.

Brudöverlämning har inte med makarnas jämställdhet eller ojämställdhet att göra. Man behöver inte tänka längre än att det är faktiskt mycket romantiskt och dramatiskt när den blivande maken tar över  blivande brudens hand från pappan. Och för paret, när de möter varandras blickar för att tillsammans gå fram till altaret. Heligt, vackert, mycket vackert!

Det är den delen – förutom att säga ja till varandra – som är höjdpunkten. Det är den delen som man själv mest berörd av äktenskaps ceremonin. Om man nu förstås är mottaglig för ett sådan ögonblick i livet.

Låt Kronprinsessan Victoria få uppleva hela romantiken och dramatiken att gifta sig.

Det har jag själv (och maken förstås) gjort för 25 år sedan, den 25 januari 1985 i San Miguel Church Manila på Filippinerna – för att även hedra samma månad och dag när mina föräldrar gifte sig.

Det är inget fel att vara sentimental, det är då man minns hur det känns att leva.

Och jag kommer naturligtvis att följa ceremonin via tvn (jag är ju inte bjuden:-).

Jag älskar att se på ett bröllop trots att jag brukar bli tårögd av det. Kärlekens krafter skänker mycket inspirationer, liv, energi och glädje!

                              @—>—>—-      —-<—<—@