Kreativt sex á la Littorin

Sven Otto Littorin (ex arbetsmarknadsminister) lät sig göras en email-intervju med Dagens Nyheter, en vecka efter hans avgång. Att han valde Dagens Nyheter i stället för Aftonbladet vilken konfronterade honom med ett påstått sexköp är märkligt i sig. Dagens Nyheter har inte de följdfrågorna som behövdes för att förstärka eller förkasta ”beviset”.

Märkligaste av Littorins svar finns nedan:

Har du haft någon kontakt med kvinnan som har talat med Aftonbladet? 

– Det vet jag ju inte eftersom jag inte vet vem hon är. Låt mig också säga i detta sammanhang att när Aftonbladet säger att jag beskyller henne för att ljuga bara för att jag förnekar brottsanklagelserna så är det beklagligt. Så här är det som jag ser det: Ord står mot ord. Jag vet inte om hon misstagit sig eller hittat på hela historien. Men jag har inget behov av att ta ut någon ilska eller upprördhet på henne.

Hör och häpna, Littorin är varken upprörd eller arg på henne. Hon som har förstört hans liv, fick avgå från sin ministerpost och lämnar kvar frågor om hans person i hans barns sinnesfrid. Det var okej för honom. Han förlåter henne.

Lägg av!

Om hon ljuger bör Littorin ställa henne och Aftonbladet för grovt förtal. Om hon ljuger behövde inte han vänta så länge för att förklara. Om hon ljuger behövde han inte avgå från sin ministerpost.

Underförstått är förstås att hon talar sanning.

Nej Littorin, dina förklaringar och svepskäl håller inte. Från dina lögner föds ännu mera lögner. Du kan inte döda din story för att dina förklaringar är inte trovärdiga.

Din kreativitet speglades under åren i regeringen med din fuskexamen, kreativ bokföring och det aktuella kreativt sex.

Kreativ politik är tydligen ett av Moderaternas starka signum.

Ett råd: lär dig av Ramlösa reklamen – Ärligt är härligt!

                               @—>—>—   —-<—<—-@

16 kommentarer

  1. Är det på detta sätt som ett demokratiskt och rättssäkert Sverige ska fungera?
    AB kommer med nyheten: Minister har begått brott! (inget mera på några dagar).
    Tid för spekulationer.
    Några dagar senare: Ministern har köpt sex!
    AB försvarar sitt agerande med att : eftersom ministern avgått är han inte längre en offentlig person!
    Ytterligare några dagar senare uttalar sig tf chefredaktören sig om att inga bevis finns, ord står mot ord. Hon litar på sin källa, men vill inte säga att fd-ministern ljuger när han förnekar brott.

    Är det rätt att slänga ur sig påståenden, gömma sig bakom både yttrandefriheten och meddelarskyddet och sedan när man uppnått sitt mål, erkänna att ord står mot ord.

    Dessutom verkar det som om det ev brottet är preskriberat, med andra ord fullständigt riskfritt att anklaga någon för ett brott som inte kan utredas.

    Vilket roll har massmedia?
    Säg inte att granska makthavare! Granska innebär även att kontrollera källor och föra fram i bevis. Det räknas inte att fråga personer med ”rätt” åsikter för att anse att: så måste det ju vara!

    Det hela verkar mer och mer likna smutskastning à la USA-valkampanj.

  2. Det är möjligt att han har köpt sex av kvinnan. Skulle inte förvåna mig. Men räcker det inte nu? Låt mannen vara ifred. Han har avgått. ”Brottet” är preskriberat.
    Man skall inte sparka på den som ligger. Vad mera vill du? Stena honom?
    Varför agerar inte skattemyndigheten mot kvinnan? Skall hon inte stå till svars för skattebrott? Jag tror inte hon har betalat skatt på de 2.000:-

  3. festinalente1,

    Aftonbladet kan bäst försvara sig:

    http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/07/littorins-svar-staller-fragor

    http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/07/sex-logner-och-littorin

    När det är vänster som lägger fram fakta om en borgerlig kallar Ni det smutskastning, men när de borgerliga gör det mot vänster kallar ni det politik.

    ”Det hela verkar mer och mer likna smutskastning à la USA-valkampanj.”

    Du menar förstås Carl Rove.

  4. babijar,

    Det är varken du eller Littorin som avgör när storyn är över.

    Littorins svar är helt enkelt inte trovärdiga.

    Man skall stå för vad man har gjort och inte skylla på andra!

  5. Jag tänker på AB:s chefredaktör (förvisso inte ordinarie, men det är av mindre intresse: hon är dock ansvarig) som genom sina uttalande visade vilken låga nivå tidningen bedriver sin ”professionella granskande verksamhet”.
    ”Det politiska ändamålet helgar medlen.” Skada så länge det går, därefter en dementi. Skadan är gjord, fienden oskadliggjord.
    Visst, kritiken ska givetvis riktas mot AB, men alla tyckare som eldar på har också tappat koncepten. När massmedia trampar på, är det bara att sparka på den redan liggande. Allt verkar vara rykten som blåses upp. Men man kan ju alltid dölja sig bakom flosklerna: Ingen rök utan eld och med tanke på andra moderata ministrars beteende och deras politik är det säkert sant i alla fall. Fantastisk retorik.
    Det finns bara ett ord: Pöbelfasoner!

  6. bestofmankind,
    Vad vill ni ha? En offentlig ursäkt och erkännande av Littorin?
    Det är inte så att ni tycker synd om mannen? Han är mitt i en vårdnadstvist och nu
    har han inget jobb. Utskämd inför hela svenska folket.
    Är inte det straffet tillräckligt?
    Jag tyckte synd om Mona Sahlin när Toblerone-affären utspelades. Men jag kanske
    är lite mesig och överkänslig. Jag lovar att jobba på det. Skall försöka stålsätta mig och inte visa någon medmänsklighet.
    Men jag kan inte låta bli att tänka på en man för ca. 2000 år sedan som sa:
    Hur kommer det sig att du ser grandet i din broders öga, när du inte ser stocken i ditt eget?
    Ingen dum kommentar som även kan fungera i dag.

  7. Littorin förtjänar att smaka på sin egen medicin – utan nåd!

  8. Beskriv lite mer detaljerat vad Littorin förtjänar.
    Han kan ju inte åtalas då brottet är preskriberat. Efterlyser du ett drev” som förföljer honom och hans barn? Jag förstår inte vad mera han skall utsättas för innan ni har fått utlopp för era hämdbegär.
    Hur fungerar igentligen vänsterna solidaritet? Är den inte applicerbar på högerväljare?

  9. Du verkar vara bortkommen babijar. Bor du i planet mars?

    Littorin har bla direkt medverkat i följande höger-reformer:

    1) Raserande av a-kassan där regeringen tvingade 500 000 att lämna tryggheten när man blir arbetslös; sänkt a-kassa.

    2) Utförsäkringsreformen – regeringen tog på sig läkarhatten, och genom riksdagens paragrafer gjorde de hundratusentals långtidssjuka friska som var tvungna att söka jobb som inte finns, och efter arbetslösheten i en viss tid be om socialhjälp.

    3) Försvarslösa ungdomar har karenstid på 3 månader innan de får hjälp från arbetsförmedlingen. Att söka socialbidrag är inte möjligt förran man har fyllt 21 år. Återstår är att be sina föräldrar om hjälp. Värdigt? Nej! Ungdomarna har instinkt att kunna försörja sig själva vid myndigsåldern som är 18.

    Resultat och Fakta:

    1) Socialbidragen ökar i 84,5 av kommunerna

    http://blogg.svd.se/faktakollen?id=19781

    2) Inkomstskillnaderna i Sverige aldrig varit större i modern tid och att klyftan mellan rik och fattig ökat under den gångna mandatperioden.

    http://blogg.svd.se/faktakollen?id=19939

    3) Den rikaste hundradelen har fått lika mycket som 25% av resten i skattesänkningar.

    4) 400 000 är nu arbetslösa, vilket är 50 000 fler än för ett år sedan. Ungdomsarbetslöshet är på 27,8%.

    http://www.ekonomifakta.se/

    5) Nedragningar på stödet till kommunernas välfärd så att 25 000 fick sluta.

    TROTS ovan försämringar till ”small people” ångrar Littorin inte en sekund:

    Ӂngrar du i dag att du tackade ja till att bli arbetsmarknadsminister?

    – Absolut inte. Jag har gjort så gott jag kunnat i en av vår tids absolut viktigaste politiska frågor. Vi har försökt återupprätta arbetslinjen och förstärka återgången till arbete för dem som varit långt borta under lång tid, till exempel genom nystartsjobben. Under tiden har jag fått jobba med otroligt fina medarbetare och många andra duktiga människor. Det ångrar jag inte en sekund.

    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/nu-talar-littorin-ut-1.1137258

    Arbetslinjen som går ut på i sin helhet att ta ifrån de fattiga och ge till de rika.

    Du har själv babijar även fått en skattesänkning, om du nu arbetar, men regeringen har stulit mer från dig utan att du själv vill inse det. Om du blir långtidssjukskriven eller arbetslös så märker du skillnaden. Men varför skall du bry dig när det inte drabbar dig?

    Att Sverige klarade sig bra under finanskrisen är bl a regeringen Perssons förtjänts där han lämnade kvar ett ÖVERSKOTT på 87 miljarder till regeringen Reinfeldt. Hur mycket i underskott ligger landet i nu?

    Gör dig själv en tjänst och läs mer om dagens politik – för din egen skull. Jag har inte alltid den möjligheten att i ”pro bono” upplysa dig om dagens förnedringar och försämringar. För att, jag har mer än heltidsjobb att sköta.

  10. Och vad Littorins barn beträffar är det faktiskt Littorins privata och personliga problem. Jag har inte blandat i dem. Det har Littorin själv gjort!

  11. F.ö. kan vi låta den juridiska sanningen ha sin gång. Törs Littorin att gå vidare med ärendet? :

    ”Polisen har fått in en polisanmälan mot Aftonbladets tillförordnade ansvarige utgivare Lena Mellin, rapporterar Nyhetskanalen.

    Mellin är anmäld för förtal efter att tidningen publicerat uppgifter om att den före detta arbetsmarknadsministern ska ha köpt sex.

    Det är inte Sven Otto Littorin själv som anmält Aftonbladet utan en privatperson.

    – Vi måste kontakta anmälaren för att se vad denne har för koppling till målsäganden, för det vet vi inte än, säger polisens utredare till Nyhetskanalen.

    Sedan måste Littorin själv ange om han vill gå vidare med ärendet eftersom det inte kan gå till åtal utan att han medverkar.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aftonbladet-polisanmald-for-fortal_5004403.svd

    Finns det mer lik i garderoben? Finns det andra än Littorin som även har gömda likar i garderoben när det gäller ”Anna”?

    Det återstår att se, om Littorin har ”guts” med att gå vidare med ärendet.

    Själv tror jag inte att han gör. Han erkände mellan raderna det påstådda brottet när han avgick, som nu nyligen han tog tillbaka i en tveksam form – genom email intervju av Dagens Nyheter.

  12. bestofmankind,
    Tack för all undervisning! Jag hade en bra uppfattning innan men tack i alla fall. Man kan alltid lära sig mera.
    Men är det inte alliansens politik som Littorin genomfört? Och när man tittar på de senaste opinionsundersökningarna så verkar det som hälften av svenska väljare tycker om den politiken. Det kanske t.om. blir en fortsättning?
    Om jag har förstått den röd-gröna röran så tänker de inte återställa de hemskheter som Littorin har genomfört. De måste också tycka att det är bra förändringar. Eller hur? Det vore ju naturligt att återställa annars.
    Nämn inte godsägare Persson är du snäll. Något mer avskyvärt har man sällan skådat.

    Jag missade att regeringen tvingade folk att lämna a-kassan. På vilket sätt då? Höjde avgiften samtidigt som man sänkte skatten så att de kunde välja själva? Och de valde att inte vara med. Det var ju inte smart, men det är så vänstern verkar se på människor. De kan inte välja själva, vi måste göra det åt dem.

    Och, ja, jag arbetar. Har gjort det de senaste 34 åren utan avbrott. Har sagt upp mig ett antal gånger, men sökt och fått jobb direkt. Av bidrag har jag bara erhållit barnbidrag. Var vänster som ung, men fick nog när Persson, Ulvskog, Theorin och andra ”tvingade” mig att hitta andra alternativ.

    ”Ungdomarna har instinkt att kunna försörja sig själva” säger du. Vad har du för belägg för det? Skicka gärna bakgrundsfakta till det. Sen vet jag inte om man överhuvudtaget skall generalisera och kollektivisera som du gör. Man skall passa sig för att säga ”ungdomar”, ”kvinnor”, ”män”, ”invandrare” eller ”judar”. Det är individer allihop. Men det glöms lätt av er på vänsterkanten.

    Till sist. Jag behöver inte bo PÅ Mars bara för att vi har olika åsikter. Jag respekterar dina, önskar du kunde göra likadant.
    Trevliga hälsningar från mig.

  13. babijar,

    Med all väl mening, låter jag dig själv upptäcka de politiska intrigerna utan min hjälp.

    Tro och rösta vad du vill, det är din rättighet.

    Med din regering kan du sova gott om nätterna för dina barn, barnbarn och barnbarnsbarns framtid?

    Det var bara en retorisk fråga, jag behöver inget svar på det.

    Ärligt talat, jag är sååååå trööööött på sådan som du – som tänker bara på sig själv.

    Tack för dina åsikter, dem behöver inte jag!

  14. Det är inte en vårdnadstvist – det är en ekonomisk tvist. När f.d. fru Littorin begärde betalning för kostnader på Lundsbergs internat för sina barn begärde hr Littorin vårdnaden av sin son. Så krass är den moderata världen.

  15. Jag skall inte trötta ut dig mer.
    Visst är det tröttsamt när det finns olika åsikter?
    Det vore bäst om alla marscherade i takt till Internationalen.
    Farväl!

  16. nakenkatten,

    Business as usual – även inom familjen.


Sorry, the comment form is closed at this time.

Comments RSS