You, Stefan Löfven. Yes, you!

Lugn Stefan Löfven, till skillnad mot Aftonbladets Katrine Kielos kommer inte jag att be en lunch date med dig. Du har inte bevisat att du är värd det…. ännu.

Jag träffade dig personligen för första gången på partikongressen 2009 i Stockholm. Då var du en styrelseledamot i VU. Med utrikespolitik som min hjärtefråga frågade jag dig om varför en utrikespolitisk talesperson inte hade en given plats i VU. Ditt svar var för mig en chock: ”Att socialdemokratin hänger inte enbart på en person”. Sedan gick du bara. Ok. Om man nu kallade det för ett svar.

Nu är du en partiledare. Trevligt för alla män som önskar ha en manlig partiledare i partiet, som har svårt för en kvinnlig partiledare som Mona Sahlin. T o m min svenske make tycker att du passar i positionen. Whatever. För mig var det bara att acceptera och respektera det. Jag ser till att vi inte kommer att träffas i alla fall. Du gav mig ett mycket arrogant svar. Du är du. Jag är jag.

Jag hoppades att inte behöva varken skriva ett brev till dig, eller om dig.

Men idag är jag illa tvungen. Jag vill säga mitt.

Jag letade din emajl adress i Socialdemokraternas websidan, men där finns bara emajl adresser till dina presskontakter och en assistent. Det fick bli min blogg som ett medium för att kunna nå dig.

Ärade Stefan Löfven, du offrar utrikespolitikens betydelse i VU till förmån för kravet på mångfalden. Det är i för sig godtagbart MEN personen som ska representera mångfalden, oss utrikesfödda invandrare,  ska inte vara vem som helst. Den personen ska vara lämplig på alla aspekter, även på moraliska nivån. Den personen ska inte vara Ardalan Shekarabi i brist på kandidat nomineringar.

Det är allmän känt att Ardalan Shekarabi fuskade under sitt SSU ordförandeskap. Ja, jag kan hålla med om att han har mognat och gått vidare sedan dess. Trots det bör Socialdemokratin kräva att ledande företrädare ska vara en bra förebild för folket. De ska leva som de lär. Politik är ett förtroende. Hur kan socialdemokratin helt och hållet bli trodd när partiet omfamnar och befordrar personer som har tydligt begått grova fusk. Fusket är inte en borttagbar fläck i socialdemokratin. Det är en moralisk korruption att mentalt preskribera tiden för det. Det är inte okej.

Ardalan Shekarabis medvetna medlemsfusk var och fortfarande är en stor skam för oss alla utrikesfödda. Jag vägrar att bli representerad av honom i VU. Det är en skandal att en som han får stor betydande position i partiet.

Det är även ett slag under bältet att genom nomineringen och acceptans av den, indirekt tyda på brist på kunniga och kompetenta invandrare. Det stämmer inte alls. Det finns flera duktiga unga utrikesfödda politiker.

Som du tydligt sade till mig, socialdemokratin hänger inte enbart på en person. Dock är du tydligen beredd att acceptera att den ska hänga bl a på fuskande personer.

Det är mycket anmärkningsvärt och beklagligt!

Med vänliga hälsningar,

 

 

————————————————————–

Uppdatering 2013-04-06:

Nu är nya innersta kretsen klar

Här är hela vu-förslaget:

Ordinarie ledamöter:

Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande

Elvy Söderström, kommunalråd i Ö-vik

Mikael Damberg, gruppledare i riksdagen

Anneli Hulthén, kommunalråd i Göteborg

Morgan Johansson, rättspolitisk talesperson

Suppleanter:

Magdalena Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson

Ardalan Shekarabi, doktorand på Uppsala universitet och fd SSU-ordförande

Lena Micko, kommunalråd i Linköping

Tomas Eneroth, talesperson i socialförsäkringsfrågor

Veronica Palm, talesperson i bostadsfrågor

Peter Hultqvist, talesperson i försvarsfrågor

Therese Guovelin, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket

Urban Ahlin, talesperson i utrikesfrågor